אחת ההופעות המסקרנות ביותר שצפויות לנו
בפסטיבל הג'אז התל-אביבי המתקרב היא זו של קובי ישראלית ואורן מרשל שמגיעים אלינו
מלונדון.
קובי ישראלית הוא בין המוסיקאים
המעניינים והמפתיעים ביותר ששמעתי. הוא אינדיבידואליסט אמיתי,
מולטי-אינסטרומנטליסט (מנגן בהרבה כלים) והמוסיקה שלו מגוונת, מוטרפת, מקפיצה,
בלתי צפויה ומלאת הומור – בדיוק כמוהו. בעצם קובי ישראלית עושה את המוסיקה הפנימית
שלו. והיא, חברים, בדיוק כמוהו - לא דומה לשום דבר אחר שאתם מכירים.
בואו של ישראלית לפסטיבל הג'אז היווה תירוץ מצוין עבורי לשוחח עמו.
"מגיל 6 עד גיל 12 ניגנתי פסנתר
אבל שנאתי כל רגע. בגיל 15 עברתי לתופים, בגיל 22 עברתי ללונדון ובגיל 36 הגעתי
לאקורדיון" מספר קובי. המעבר לאקורדיון התרחש לאחר ששמע בהופעה את הלהקה
הרומנית Taraf De Heidouks ואחרי
שתי דקות הוא הוקסם מהטרילים הצועניים והווירטואוזיות הרומנית והחליט שהוא הולך
לנגן אקורדיון או עוזב לגמרי את המוסיקה. למרבה המזל האקורדיון ניצח ומאז זה הכלי
העיקרי שלו. למרות שלא למד אקורדיון באופן מסודר (למעט שבועיים בהם אירח בדירתו את
Marius Manole נגן
האקורדיון של Taraf De Heidouks שהעביר
לו חלק מסודות הטכניקה) הוא מפגין יכולות ווירטואוזיות על הכלי ונשמע כאילו כל
חייו גדל בין הצוענים ולמד את רזי הנגינה באקורדיון ישר מהמאסטרים.
בצעירותו רצה ישראלית להיות מתופף ג'אז
אבל שורשיו הנטועים עמוק במוסיקת המטאל היו חזקים ממנו והוא לא הצליח לפתח את עצמו
בכיוון הזה. כשמדברים איתו על מוסיקאים אהובים עולים מיד שני שמות של מתופפים
אהובים עליו: Tony Williams והחמישייה
השניה של Miles וכן
הרביעייה הנוכחית של Wayne Shorter עם Brian Blade בתופים.
שני ההרכבים אהובים עליו בשל האינטראקטיביות, הדינמיות, החופש וההקשבה שמאפיינים
אותם יותר מכל דבר אחר. אהבה גדולה נוספת שלו היא Led
Zeppelin. בדינמיקה שלהם, מסביר ישראלית, הם לגמרי ג'אז. להקה נוספת
שהשפיעה עליו בתחילת דרכו המוסיקלית היתה Mr. Bungle עם Mike Patton. חוץ מאלה הוא אוהב את המוסיקה של Thelonious Monk, Duke Ellington וגם Chopin ו Bach.
המוסיקה שלו ווירטואוזית, צבעונית,
מקפיצה אקלקטית ומכילה שפע רב של השפעות: ממוסיקה בלקנית, טורקית, רומנית, בולגרית
וצוענית ועד לפאנק, מטאל, בלוז ומוסיקה יהודית. כל זה עטוף בכמות נדיבה של כריזמה
וכשרון ומתובל בהמון הומור.
למרות שמוסיקת כליזמר מבוססת על מוסיקה
צוענית ומזרח אירופית ובוודאי יונקת אף היא מאותן השפעות, כל הנושא של
"מוסיקה יהודית" לא בא לישראלית באופן טבעי והוא הבליט את הפן היהודי
במוסיקה שלו בעיקר לאור דרישתו של John Zorn
ועל מנת לעמוד בסטנדרטים שהציב Zorn כדי להוציא את ארבעת אלבומיו הראשונים של ישראלית בסדרת ה Radical Jewish Culture בלייבל Tzadik (האלבומים הם: Dance Of The Idiots, Mood
Swings, Orobas:
Book Of Angeles, vol. 4 ו Is He Listening)
באלבום הבא שלו, Blues From Elsewhere, הצפוי לצאת בלייבל הגרמני היוקרתי Asphalt
Tango המתמחה במוסיקת עולם ובפרט במוסיקה צועני, הכיוון כבר הרבה פחות
"יהודי" והולך יותר לשילוב של קאונטרי, בלוז ובלוגראס עם מוסיקה בלקנית.
קובי ינגן באלבום בכל הכלים ולצורך כך הוא אף החל ללמד את עצמו לנגן בבנג'ו.
במקביל לנגינה עוסק ישראלית גם בכתיבת
מוסיקה לקולנוע, לטלוויזיה ולמחול ובהפקה מוסיקלית לאחרים. בהקשר הזה ראוי במיוחד
לציון הפרויקט של King Papaya. זוהי
מוסיקה שנכתבה מראש על מנת לשמש כמוסיקה לסרט ויצאה כאלבום בשנת 2009. המוסיקה
כתובה כאופרה שמשלבת רוק ומוסיקה בלקנית ומוטיבים קלאסיים ופסיכודאליים. בשלב השני
הועברה המוסיקה לסופר אופיר טושה גפלא ("העולם סוף", "ביום שבו
המוסיקה מתה") חבר טוב של קובי שכתב את הטקסט עבורה וכעת דרוש יוצר מוכשר
שירים את הכפפה, יוסיף את המימד הויזואלי ויצור מהטקסט ומהמוסיקה סרט.
לתל אביב יגיע קובי ישראלית עם אורן
מרשל. "אורן הוא המוסיקאי הכי מדהים שניגנתי איתו כל חיי. הוא זליג
מוסיקלי. כל outfit שתשים לו יהיה לו טבעי. לפני שנפגשתי איתו הוא לא ידע מה זה
מוסיקה בלקנית. עשינו חזרה אחת ואחריה הוא כבר נשמע כמו יליד סרבי. הוא מקורי מאד
ומוציא מהכלי הזה, שהוא די מוגבל, את המקסימום האפשרי".
חזרות אחרונות למופע בתל-אביב
אורן מרשל הוא נגן טובה שמגיע מעולם ה Free Improv והקלאסי. הרזומה שלו עשיר והוא כולל פרילאנסינג עם ה London Symphony Orchestra ועם ה BBC
Symphony orchestra, עבודה עם Charlie Haden, Bobby McFerrin, John
Taylor, Derek
Bailey, Tony
Oxley, נגינה בהרכבים קאמריים ומוסיקה לסרטים ומה לא.
קובי ואורן ינגנו בדואט, אם כי העובדה
שיהיו רק שני נגנים לא מכתיבה רק שני כלים, כי מלבד אקורדיון ינגן קובי גם בכלי
הקשה, תופים, סופרנינו ו iPhone
ואילו מרשל מצידו ינגן טובה עם הרבה אפקטים, לופים וכדומה.
"ההופעה עם אורן בדואו בפסטיבל
היא הופעת בכורה. עד עכשיו היינו מופיעים בטריו (עם נגן כלי הקשה) אבל החלטנו
שבדואו יהיה יותר מעניין. רוב החומר שננגן יהיה בעיקר קומפוזיציות שלי ושל אורן
אבל יש המון חופש בסולואים ובדברים לא צפויים שכנראה יקרו."
קובי ישראלית ואורן מרשל. פסטיבל הג'אז
תל-אביב ביום רביעי, 22.2.2012 בשעה 22:45. צפו לבלתי צפוי ו... אל תחרימו את Isarelite (חובה לראות !)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה