דפים

יום ראשון, 28 ביולי 2019

אביתר סליבניק - לקראת שתי הופעות בישראל

Photo by Steven Cropper at Ronnie Scott's Jazz Club

אם אתם מעורים בסצינת הג'אז הישראלי, השם אביתר סליבניק לא אמור להיות זר לכם. בארבע השנים האחרונות אביתר הוא המנוע שיושב מאחורי התופים ברביעייה של אלי דג'יברי וביחד עם תום אורן ותמיר שמרלינג הם מופיעים בהצלחה בכל המועדונים והפסטיבלים החשובים בעולם. 

אביתר החל את לימודי התופים בגיל 8 (לאחר שנתיים של לימודי דרבוקה בחוג אחרי בית הספר) ולמד אצל מיטב המורים בישראל (הנרי ורד, איסר טננבאום, שי זלמן, ניר נקב) לאחר שסיים את בית הספר ע"ש תלמה ילין, שירת כמוסיקאי מצטיין בצבא, וסיים אף את תכנית המצטיינים - ה"ג׳אז אינסטיטיוט" ברימון, עבר סליבניק לבוסטון להשלים תואר במוסיקה בברקלי.

לאחר סיום התואר בברקלי עבר סליבניק לניו יורק, שם הוא מופיע במועדוני הג׳אז החשובים בסצינה הניו יורקית כגון: Smalls Jazz Club, Dizzy;s Coca Cola Club, Smoke, The Jazz Standard, Blue Note, Mezzrow, Zinc Bar ועוד..

בנוסף, כאמור, הוא חבר ברביעייה של אלי דג'יברי ובין היתר השתתף באלבום האחרון של דג'יברי, Soul Staion, שהוא מחווה לאלבום המופתי של Hank Mobley, מכיל את כל הקטעים מהאלבום המקורי בביצוע מחודש ונפלא של הרביעייה.


מלבד עבודתו לצד אחרים הוא מלחין ומעבד מוזיקה להרכב שלו, בדרך כלל חמישייה עם סקסופון וחצוצרה בפרונט. כמי שמאזין בעיקר למוסיקה משנות החמישים והשישים אך חי במציאות המורכבת של המאה ה-21, יש במוסיקה שלו שילוב של שני העולמות: הקלאסי והמודרני.

תפסתי את אביתר לשיחה ממש כמה ימים לאחר ששב מסיבוב הופעות עם הרביעייה ולפני הופעותיו בארץ.

Photo by Steven Cropper at Ronnie Scott's Jazz Club


היכולות המשמעותיות ביותר שהוא מביא איתו לבמה, לדעתו, הן יכולת ההקשבה שלו, המוזיקליות והיצרתיות. הן אלה שמאפשרות לו לתת למוזיקאים האחרים בהרכב את התמיכה שהם צריכים אבל באופן אקטיבי, תוך כדי שהוא כל הזמן מנסה להפתיע ולחולל רגעים מוזקליים שבנויים על תקשורת בין הנגנים ומתרחשים באותו הרגע, ללא תכנון מוקדם; "חשוב לי להיות פתוח למה שקורה ברגע וליצור רגעים שאולי לא היו קורים אם היינו סתם מנגנים".


כמנהיג הרכב, הוא מסביר, שהדבר שהכי חשוב לו על הבמה הוא התקשורת בין הנגנים וההנאה שבנגינה המשותפת. "הנגנים שאיתי יודעים שלמרות שהקטע כתוב, זה לא תנ"ך. אני תמיד בעד הפתעות, והכי אוהב שאנחנו זורקים אחד לשני דברים".

לאור זה לא הופתעתי מתשובתו כששאלתיו מה הרכב החלומות שהיה רוצה לנגן בו. תשובתו היתה: "אני מתלבט בין הרביעייה הנוכחית של Wayne Shorter לבין זו של Coltrane."

בין המתופפים המשפיעים עליו הוא מונה את Tony Williams, Art Blakey, Roy Haynes, Art Taylor ומהדור הצעיר יותר: Eric McPherson, Jeff 'Tain' Watts ו Marcus Gilmore.

אביתר מגיע לביקור מולדת מניו יורק (אשר בה הוא מתגורר בשנים האחרונות) ומעלה שתי הופעות מיוחדות של מוסיקה מקורית ועיבודים לקטעי ג׳אז מסורתיים וקלאסיים. 




ההופעה הראשונה תתקיים ב 18.8.19 ב 19:00, אביתר סליבניק והטריו שלו (אלכסנדר לוין בסקסופון וברק מורי בבאס) יופיעו בבית העמודים בתל אביב בהופעת ביקור מיוחדת שתכלול עיבודים מקוריים שיפיחו רוח חדשה בסטנדרטים ידועים.  















ההופעה השניה תתקיים ב 1.9.19 ב 21:00, החמישייה של אביתר סליבניק בהופעת בכורה בארץ של לחנים מקוריים שמשלבים את הג׳אז הניו יורקי עם הסגנון היחודיי של אביתר. החמישייה תכלול את רון ורבורג בחצוצרה, אסף אבן צור בסקסופון, תום אורן בפסנתר ואלון ניר בבאס, כולם נגנים משובחים ממיטב האמנים הישראלים בסצינה הניו יורקית העכשווית. ההופעה תתקיים במועדון השבלול המיתולוגי אשר עומד להיפתח מחדש במיקום חדש בתל אביב.


אין תגובות:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin