חמיד דרייק צילום: קביליו |
אתחיל מהסוף. אתמול חזיתי בתחייתו של פסטיבל הג'אז בתל-אביב.
זה היה יום שישי שמשי ומקסים שהתחיל בשלישייה של Ari Brown, Joshua Abrams ו Hamid
Drake. דרייק הודה בחיוך רחב שגם הם עצמם היו
מעדיפים לבלות את אחר הצהריים בחוץ, בשמש החמימה. אבל מאחר שנכפתה עליהם הופעת
צהריים הם לא איכזבו וחיממו את האוירה באולם 1 של הסינמטק עד לטמפרטורת רתיחה. Ari Brown האדיר בטנור, כבר בן 72, אבל מלא אנרגיות
כמו שני חבריו הצעירים יותר להרכב.
הם העניקו לקהל שבא שעה של שיקאגו-ג'אז אגרסיבי אך מלא נשמה כמו בימים
הטובים של הפסטיבל. את חמיד דרייק, שהוא נגן כלי הקשה טוטאלי ונפלא, הייתי מוכן
לשמוע גם בסולו, קל וחומר בטריו כזה. ארי בראון מנגן עם צליל ענק, יורה בסמכותיות ליינים
מודליים ובלוזיים קולטריינים בקצב בינוני ומאחוריו סוערים, לעיתים בעוצמה רבה
ולעיתים בלחש, אברמס ודרייק במקצבים מורכבים שמשתלבים באופן יפהפה עם הפשטות
הלירית של בראון ויוצרים את התבשיל השיקגואי הסמיך והממכר הזה. הופעה אדירה
שמשאירה אותך באויר שעות ארוכות לאחר שנסתיימה.
ארי בראון, ג'ושוע אברמס וחמיד דרייק צילום: קביליו |
ארי בראון צילום: קביליו |
אחרי מנוחת צהריים מתחייבת (מה לעשות, הגיל והסטייק עושים את
שלהם) הגעתי שוב לסינמטק להופעות הערב שהתחילו עם הרביעייה החדשה של Enrico Rava. הרביעיה החדשה מונה את Francesco Diodaty הפנטסטי בגיטרה, Gabriele Avngelista בבאס ו Enrico Morello בתופים. לאורך הקריירה
הארוכה של ראווה (בן 77 כיום) הוא ניגן במגוון רחב של הרכבים וסגנונות אבל תמיד
הביא עמו את הסגנון הייחודי שלו: צליל נהדר, ליריות איטלקית, פראות מאופקת,
דרמטיות והנטייה לנגן פראזות ולהשאיר אותן תלויות באויר, בלי פתרון.
אנריקו ראווה. צילום: יוסי צבקר |
אגב, אם עוד לא שמעתם את Wild Dance, האלבום שהקליטו ראווה
והרביעייה הזו ל ECM לפני כשנה, יחד עם הטרומבוניסט הנהדר Gianluca Petrella – עשו לעצמכם טובה גדולה
והוסיפוהו ל wish list שלכם.
חברתי מ', שפעם יכולתי להשפיע על טעמה המוסיקלי מקרוב (חלקנו משרד),
לא הכירה את ראווה של שנות ה-70 (נו טוב, קשה להספיק להדביק את כל הפערים, בכל זאת
צריך גם לעבוד) הופתעה לגלות חשמלית עם דיסטורשן בהופעת ג'אז ונהנתה מההופעה בכלל
ומהאפיל של ראווה בפרט. בשתי מילים - "איטלקי בועט", הגדרה די קולעת.
Francesco Diodaty צילום: גנגי (https://www.facebook.com/gangijazz) |
Enrico Rava's New Quartet צילום: גנגי (https://www.facebook.com/gangijazz) |
לדג'יברי היה ודאי הרבה פחות זמן להקדיש לפרוייקט הזה אבל גם הוא הוציא
את הסולואים מתוך האלבום וניכר שיש בו אהבה והערכה גדולים גם ל Mobley (הן כסקסופוניסט והו כמלחין) וגם לסגנון ה Hard
Bop
ש Mobley בכלל
והאלבום Soul Station בפרט, היו ממייצגיו המובהקים.
דג'יברי פתח בסערה עם Bugle Call Rag של Earl Bostic ומשם עבר לנגן את הקטעים
מ Soul Station כשביניהם שיבץ גם כמה קטעים מקוריים שלו. מעניין
לשמוע את ההבדלים בין הסגנון של Mobley ובין זה של דג'יברי אבל באופן
לא מפתיע, דגיברי נשמע לא פחות טוב ולא פחות משכנע ממובלי כשהוא מנגן את הסולואים
של Mobley, אחד לאחד, כפי שהם מופיעים באלבום. אבל לא
רק את הסולואים של מובלי הוא שחזר על הבמה, גם סולו הפסנתר הנפלא של Wynton Kelly בקטע This I Dig Of You זכה לשחזור באוניסון
פסנתר/סקסופון סופרן שישב כל כך טוב שקשה היה להאמין שיש כאן שני כלים שמנגנים בו
זמנית.
האנרגיות, הכריזמה, הצליל החם והמוסיקליות שדג'יברי מביא איתו עוברים
היטב מהבמה לקהל שמצדו נופל שבוי לגמרי בקסמו. אין הרבה ג'אזיסטים ישראליים שהיו
יכולים למלא את האולם הגדול בסינמטק בשעה 23:30 ביום שישי וגם דג'יברי יודע זאת
היטב ומקפיד להודות שוב ושוב לקהל.
תום אורן צילום: גנגי (https://www.facebook.com/gangijazz) |
הרביעייה החדשה של דג'יברי כוללת את תום אורן הגאון (שהחליף את גדי
להבי) והפגין יכולות מרשימות בסולואים שלקח ששילבו באופן מעורר השראה בין מוסיקה
קלאסית וג'אז א-לה Wynton Kelly, ושלהבו את הקהל ; את תמיר שמרלינג (שהחליף את ברק מורי) ושניהם,
יחד עם אביתר סליבניק, עושים עבודה מצויינת ואני יכול רק לנחש שהעבודה עם דג'יברי
היא בית ספר מצויין למוסיקאים צעירים בכל האספקטים של המוסיקה.
בסיכום – לא נכחתי אמנם בכל ימי הפסטיבל, אבל ביום שישי בו נכחתי היה מרתק ומענג. ולא פחות חשוב - נוכחתי שלמרות הפשרות הרבות (בעיני חובבי הג'אז) פסטיבל תל אביב הוא עדיין מותג ג'אז איכותי ונקווה שימשיך להיות פעיל גם בשנים הבאות ואם אפשר – יותר ג'אז הארד קור ובמחירים יותר הגיוניים.
אביתר סליבניק צילום: גנגי (https://www.facebook.com/gangijazz) |
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה