בימים האחרונים אני פותח את היום עם Danger High
Voltage, אלבום נפלא של שמיניית George Coleman שהוקלט במרץ 1996 (ויצא
בלייבל Two and Four בשנת 2000). למען הדיוק
משתתפים באלבום תשעה מוסיקאים: Coleman בטנור, Jim Rotondi בחצוצרה, Adam Brenner באלט, Gary Smulyan בבאריטון, Harold
Mabern, שותפו הותיק וחבר ילדותו של קולמן, בפסנתר,
Ray Drummond בבאס, George Coleman Jr. בתופים ו Daniel
Sadownick בכלי הקשה.
למי שלא מכיר את George Coleman הנה תקציר מנהלים זריז:
הוא נולד בממפיס, בגיל 15 התחיל לנגן בסקסופון אלט בכוחות עצמו לאחר שהושפע עמוקות
מהמוסיקה של Charlie Parker . בשנת 1952 שמע אותו B.B. King והזמין אותו להצטרף אליו למסע ההופעות הבלתי
נגמר שלו. בשנת 1955 שוב הצטרף Coleman למלך הבלוז אבל הפעם כבר
עבר לטנור שהפך להיות הכלי העיקרי שלו. בהמשך ניגן Coleman עם כל השמות הגדולים: Max Roach, Miles Davis, Charles
Mingus, Slide Hampton, Elvin
Jones, Horace Silver, Lee
Morgan, Charles Earland, Chet
Baker, Herbie Hancock, Ahmad
Jamal והרשימה עוד ארוכה.
הוא אחד הנציגים המובהקים של מועדון ה Heavyweight
tenors
. הצליל שלו (בדגש על שלו, כי אפשר לזהות אותו מייד) גדול, מלא, סמכותי, עשיר ומלא נשמה (מה שנקרא
בלעז Soulful) וכל זה לצד טכניקה
מטורפת שמאפשרת לו לעשות מה שהוא רוצה על הכלי.
בחזרה לאלבום הבוקר שלי. אז אם יש תשעה נגנים, אתם ודאי שואלים, למה אני
מתייחס לאלבום כאלבום של שמינייה ?
מפני ששמיניית George Coleman היא לא הרכב חדש שנוצר
לטובת האלבום הזה, וגם לא הרכב חדש שנוצר בשנת 1996. שמיניית George Coleman נוסדה
ב 1974 ולמעשה היתה המעבדה המוסיקלית של George Coleman. הוא המשיך להקליט ולהופיע ללא הרף לצד
מוסיקאים אחרים אבל השמינייה היתה הבייבי שלו. ולמרות שלא הקליטה אלא שני אלבומים
רשמיים, היא בהחלט היתה פעילה בזירת ההופעות במהלך שנות ה-70 והשמונים. בחירת הקטעים
ובעיקר העיבודים, עליהם היה אחראי Coleman, משקפים את אישיותו
המוסיקלית ולמרות שהם לא מתאפיינים בתחכום מיוחד או ברעיונות חדשניים, הם פוגעים בדיוק
בבטן.
הנה On Green Dolphin Street מהופעה של השמינייה ברומא 1981. לצדו של Coleman מנגנים חבורה של מוסיקאים מטורפים שרובם כבר אינם חיים : Danny Moore בפלוגלהורן, Sal Nistico בטנור, Mario Rivera בבאריטון, Bobby Watson באלט, Harold Mabern בפסנתר, Clint Houston בבאס ו Billy Higgins בתופים.
הנה On Green Dolphin Street מהופעה של השמינייה ברומא 1981. לצדו של Coleman מנגנים חבורה של מוסיקאים מטורפים שרובם כבר אינם חיים : Danny Moore בפלוגלהורן, Sal Nistico בטנור, Mario Rivera בבאריטון, Bobby Watson באלט, Harold Mabern בפסנתר, Clint Houston בבאס ו Billy Higgins בתופים.
וכאן בהופעה בפסטיבל הג'אז ב Montreux ב 1980:
והנה למשל ביצוע מדליק ל Isn’t She Lovely של Stevie Wonder מ 1983 (השיר גם פותח את האלבום Danger High Voltage) – לצערי מי שהעלה את הוידאו חסם את אפשרות השיתוף, אז תצטרכו להגיע דרך הלינקים:
והנה למשל ביצוע מדליק ל Isn’t She Lovely של Stevie Wonder מ 1983 (השיר גם פותח את האלבום Danger High Voltage) – לצערי מי שהעלה את הוידאו חסם את אפשרות השיתוף, אז תצטרכו להגיע דרך הלינקים:
ומאותה הופעה Simone:
Big George (אותו שמעתי לראשונה לפני
20 שנה לאחר שחבר טוב עשה לי ריפ של האלבום מתקליט לקלטת)
הוקלט במשך יומיים בחודש נובמבר 1977. במקור הוא
נקרא Revival ויצא בלייבל Catalyst ומאוחר יותר בלייבל Affinity תחת השלם Big George. מנגנים שם Danny More בחצוצרה ופלוגלהורן, Frank
Strozier באלט, Junior Cook בטנור, Mario Rivera בבאריטון, Harold
Mabern בפסנתר, Lisle
Atkinson בבאס, Idris Muhammad בתופים ובקטע אחד גם Azzedin Weston בכלי הקשה.
הנה 'Joggin מתוך Big George:
והקטע הזה, Pretty Blues, כבר מתוך האלבום Danger High Voltage:
ולסיום, טריביוט של Gary Smulyan לאותה שמינייה (כאמור, Smulyan זכה לנגן בשמינייה עם Coleman) מפסטיבל הג'אז ב Litchfield, אנגליה ב 2012. עם Eric Alexander בתפקיד George Coleman, אולי ההשפעה הכי חזקה ומובהקת שלו:
ולסיום, טריביוט של Gary Smulyan לאותה שמינייה (כאמור, Smulyan זכה לנגן בשמינייה עם Coleman) מפסטיבל הג'אז ב Litchfield, אנגליה ב 2012. עם Eric Alexander בתפקיד George Coleman, אולי ההשפעה הכי חזקה ומובהקת שלו:
תגובה 1:
אהלן יאיר, איזה כיף לקרוא ובדיוק אחרי ששמעתי בימים האחרונים את קולמן והכנתי וידאו הוקרה לגרין דולפין סטריט. ללא ספק השמינייה מדהימה !!! אתה כותב יפה ומרגישים את הלב שלך פועם באהבת ג'אז. אחים לג'אז :-)
הוסף רשומת תגובה