כשרק התחלתי
לשמוע ג'אז הגיע לידי דיסק של הרכב שנקרא "זוויות". אני כבר לא זוכר
איזה דיסק זה היה, אבל זוכר היטב שלא הבנתי מה רוצים ממני. אם זה הג'אז הישראלי,
סיכמתי לעצמי, אז כנראה שלא נועדנו זה לזה.
בינתיים עברו יותר
מ-20 שנה והג'אז הישראלי הפך למושג שאפשר להזכירו מבלי להרגיש נבוך. גם הטעם שלי
השתכלל עם השנים והאוזן התרגלה לאט לאט לסגנונות שונים בג'אז. פרי ג'אז כבר הפך
לאורח קבוע ורצוי אצלי בבית ולכן הרגשתי שזהו זמן מצויין למפגש מחודש עם הזוויות.
נכנסתי
בהתרגשות מסויימת למפגש המחודש עם הרולד רובין וחבורתו. על הבמה עמדו Mark Smulian
בבאס, Reuben Hoch
בתופים, Arli Liberman
התוספת החדשה והצעירה בגיטרה ובמרכז ניצב, סתור שיער וכפוף מעט, חתן השמחה (שחגג יום הולדת 80) – הרולד רובין.
בחיי שניסיתי
להתחבר למוסיקה שלהם אבל פשוט לא הצלחתי. המוסיקאים לא הצליחו להתרומם כהרכב מאוחד.
Arli
מצדו ניגן יופי של בלוז אבל הוא בא לתת את השואו שלו ולא היה שום
קשר בין הנגינה שלו למה ששאר הנגנים עשו. הרולד ניגן בקלרינט שלו בדיוק כמו שזכרתי
– לא ברור ולא מובן. וגם Mark ו Reuben
לא השאירו עלי רושם מיוחד. עם כל הרצון שלי להתחבר לזוויות ולמוסיקה שלהם, זה לא
הלך. לא השתכנעתי. אבל, הי – מזל טוב להרולד!
משם המשכנו
להופעה שהיוותה את ההיפך הגמור מהופעתם של ה"זוויות". חמישיית Kenny Garrett
עם Vernell
Brown בפסנתר, Corcoran Holt
בבאס, Rudy Bird
בכל הקשה ו Marcus Baylor
בתופים.
זו היתה ההופעה
השניה שלהם בפסטיבל (הם הופיעו ביום הראשון של הפסטיבל ושוב ביום האחרון), אלא
שבהופעה הראשונה Baylor
המתופף לא הגיע ו
Rudy Bird הפרקאשניסט תפס את מקומו מאחורי התופים. למרות
ההחלפה, הביקורות ששמעתי על ההופעה הזו ממי שנכח בה, היו מצויינות. אלא אחרי
ששמעתי את ההרכב עם Baylor
בתופים לא ברור לי איך יכול היה Rudy Bird
להחליף אותו. מדובר בפצצת אנרגיה מהסוג שמטריף לא רק את הקהל אלא בעיקר את עצמו ואת
שאר המוסיקאים על הבמה. הייתם צריכים לראות איך Garrett
קרן מאושר כשנעמד מול Baylor
והם ניגנו סולו ארוך, רק אלט ותופים.
אני לא יודע
איך Bird
מנגן תופים אבל בהופעה שראיתי הוא ניגן נהדר בכלי ההקשה (וגם עשה קולות רקע). Vernell Brown
ו Holt
היו מעולים וסיפקו ל Garrett קרקע
פורייה לאילתורים שלו. ההרכב כולו נשמע ממש טוב, והתקשורת ביניהם היתה מצויינת.
ניכר היה שהם ממש נהנים לנגן ביחד, אבל גולת הכותרת היתה ללא ספק Kenny Garrett.
אלטיסט מופלא, מלא ביטחון עם צליל משגע (חם ולא מאנפף) וסגנון שאי אפשר לטעות בו
(נ' שישב לידי הפטיר כלאחר יד ש Garrett מרבה
להשתמש בתחליפים טריטוניים, תהא המשמעות של זה אשר תהא). Garrett
נכנס לאלתור במלוא הכוח, ולאט לאט מגביר את העצמה ואת האינטנסיביות. המתח המוסיקלי
רק עולה ועולה, נבנה מקורוס לקורוס עד שהוא מתפוצץ בסוף בין האצבעות של Garrett
לקול תשואות הקהל. חוויה מדהימה.
ככה זה נראה ב NSJF 2008:
ככה זה נראה ב NSJF 2008:
חוץ מזה יש ל Garrett
יכולת מצויינת לתקשר עם הקהל ולהפעיל אותו. זה מתחיל במחיאות כפיים, כאשר Kenny
מעודד את הקהל לא להפסיק למחוא כפיים ומשלב את מחיאות הכפיים הסוערות בתוך
המוסיקה, ממשיך בצעקות עידוד בלתי פוסקות מצד הקהל ונגמר בהרמת כל הקהל על הרגליים
ובריקוד סוער של כל הקהל לצלילי Happy People אותו
ניגנו Garrett
והלהקה בערך 6 פעמים. כש Garrett
סיים סוף סוף את ההופעה וירד מהבמה הקהל החזיר אותו בשירת Happy People.
לא חושב שאפילו Garrett
ראה את זה מגיע. הוא היה נרגש מאד ובסוף ההופעה חזר לבמה ולחץ ידיים לעשרות אנשים
מהקהל. צריך היה להיות שם כדי להאמין.
אחרי ההופעה האינטנסיבית
של Garrett
הייתי חייב מנוחה. ההופעה של Carmen Souza התאימה
בדיוק למטרה הזו. מוסיקת עולם מ Cape Varde שנוגנה על
ידי Souza
(שירה, גיטרה ו Fender
Rohdes), Filipe Melo
בפסנתר, Theo Pascal
המעולה בבאס (חשמלי ואקוסטי) ו Mauricio Zottarelli בתופים.
ההופעה היתה מאד מגוונת וכללה שירים מסגנונות שונים (הרבה אפריקה ומוסיקה לטינית) אבל
אותי קנה הביצוע של Carmen
Souza ל Song For My Father
שכתב Horace Silver
לאביו שהגיע מ Cape
Varde. מסתבר ש
Souza
עשתה שיעורי בית, היא הוציאה את הסולו של Silver,
תו אחרי תו באופן מושלם ושרה אותו מקסים.
אמנם לא מההופעה באילת, אבל Song for my father תקני לגמרי:
בשלב זה, השעה
היתה כבר אחת בלילה והגיע הזמן לחתום את הפסטיבל בהופעה של הטריו YES!
של Aaron Goldberg
בפסנתר, עומר אביטל בבאס ו Ali Jackson בתופים.
איזה יופי של הרכב לסגור איתו יומיים של ג'אז משובח. גולדברג, אביטל וג'קסון
משתפים פעולה כבר שנים רבות וזה ניכר בנגינה שלהם ובקשר שלהם על הבמה. למרות שהם עבדו
לא מעט ביחד ב-20 השנה האחרונות הם אף פעם לא הקליטו ביחד כטריו, עד השנה שאז
הוציאו דיסק שנקרא בפשטות Yes!
(יצא בלייבל Sunnyside).
זהו טריו מודרני שכל אחת מצלעותיו היא מוסיקאי מצויין וביחד הם נשמעים מאד רענן
ובכשרון רב הם מצליחים להעביר לקהל את הפאן שהם חשים על הבמה. בכל פעם שאני שומע
את Goldberg
בהופעה אני נדהם מחדש מהקלות שבה הוא שולף את הרעיונות שלו ופשוט שופך אותם על
הפסנתר וגם הפעם היתה לי תחושה כזו. עומר מביא איתו גרוב שאין לאף אחד על הכוכב
הזה ומלבד הנגינה המצויינת יש בו משהו שפשוט גורם לך לחייך באושר משך כל ההופעה
ועלי ג'קסון , אח עלי ג'קסון, איזה מתופף ענק בלי שום פוזה ובלי אגו מדביק הכל
באלגנטיות ומגיב בקטנה לכל התגרות מצדו של עומר או של Aaron.
בסוף ההופעה עלה דג'יברי (שעקב תפקידו הניהולי נאלץ להשאיר את הסקסופון בקייס
במהלך כל הפסטיבל) וביחד הם ניגנו את Mannic Depressive , שהלחינו
אלי דג'יברי וברק מורי, ונכלל גם הוא באלבום. היה מרומם.
ולסיכום כמה
מילים על הפסטיבל:
למרות שהשנה היה נראה שהפסטיבל ריק יותר מבשנים עברו (כנראה בשל
הקדמת התאריכים) ולמרות שכמות החסויות והמפרסמים פחתה באופן ניכר, דווקא מבחינה
אומנותית הפסטיבל הזה היה אחד המוצלחים ביותר שאני זוכר. התחושה הזו שלי קיבלה
חיזוק הן מצד הקהל (שהביע בקול רם את הנאתו בעידוד בלתי פוסק של המוסיקאים) והן
מצד המוסיקאים שהרבו מילים בשבחו של הקהל ושל הפסטיבל באופן שאיני זוכר כמותו באף
אחד מהפסטיבלים הקודמים. כל הכבוד למנהלים האומנותיים דובי לנץ ואלי דג'יברי שעמדו
באתגר בכבוד רב והרימו פסטיבל מצויין. ניפגש בשנה הבאה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה