דפים

יום שני, 19 ביולי 2010

ברק וייס כותב על דייויד מארי - חלק שני


להלן חלקה השני של סקירתו של ברק וייס על המוסיקה של .David Murray את החלק הראשון ניתן לקרוא כאן.


חלק שני: 1980-1987: הרכבים גדולים ופסנתרים


חלק שני ובו יסופר על השנים 1980-1987 בהם מארי החל לעבוד עם הרכבים גדולים, וכן החל לעבוד עם פסנתרנים. בשנים הללו מארי הדגיש יותר את העיבודים וההלחנה. בד בבד עם שינויים אלה, דייויד מארי חתם לראשונה חוזה ארוך טווח עם לייבל איטלקי) .בינתיים,
בחזית ה WSQ הרביעייה עברה תהליך של התמרכזות וקריצה לקהל הרחב ע``י הקלטת אלבומי קונצפט, זאת במקביל לחתימת ה WSQ עם לייבל אמריקאי ממוסד).

שנת 1978 הייתה השנה בה הביג בנד של דייויד מארי הופיע בהופעת בכורה. שנה מאוחר יותר – בשנת 1979 – הציג לראשונה את האוקטט שהקים. בשני ההרכבים הגדולים היה פסנתרן. אלה הם שני ציוני דרך חשובים בהתפתחות של מארי: ההקלטות על ההרכבים הגדולים שלו, שליוו אותו החל מאותה עת ועד היום, ושיתופי הפעולה שלו עם פסנתרנים. החל מאותה העת החל מארי לשלב ברוב הרכביו פסנתרנים - לרוב את ג`ון היקס ומאוחר יותר גם את דייב בארל. בהרכבים קטנים אחרים שילב מארי לעיתים את הגיטרה של ג`יימס ``בלאד`` אלמר ככלי ההרמוני.


הקלטת האוקטט הראשונה הייתה בשנת 1980, באלבום Ming. מעט קודם לכן חתם מארי בפעם הראשונה בחייו, חוזה ארוך טווח בלייבל. היה זה הלייבל האיטלקי Black Saint, בו הקליט בעבר הן תחת שמו והן עם ה WSQ . בשנת 1984 יצא אלבום הביג בנד הראשון של מארי בבלאק סיינט - Live At Sweet Basil.


בתקופה הזו דיוויד מארי הרבה להקליט ולהופיע עם הרכביו הגדולים – האוקטט והביג בנד. הרוב המוחלט של המוסיקה שמארי ניגן באותה התקופה היא מפרי עטו. הרבה פעמים עיבודים חדשים משלו למוסיקה אותה ניגן והקליט בשנות ה-70 בהרכבים הקטנים ללא הפסנתר.

בנוסף להקלטותיו כמנהיג, מארי הקליט באותה העת מספר אלבומי דואטים עם פסנתרניםג`ון היקס (Sketches of Tokyo, 1985) ורנדי ווסטון (The Healers, 1987). החל מאותה העת, הפכו הקלטות הדואטים שלו עם פסנתרנים לאלמנט חשוב ביצירתו של מארי.

בשנת 1986 המוסיקה של WSQ עברה שינוי משמעותי: ממוסיקה קשה יחסית לעיכול שהולחנה ע``י חבריה ובעיקר ע``י ג`וליוס המפיל, הפכו האלבומים לאלבומי קונצפט הניתנים לעיכול קל יותר בציבור. במקביל, חתמו ה WSQ על חוזה על הלייבל הגדול יחסית והאמריקאי – Elektra. אלבומי הקונצפט של ה- WSQ היו אלבום של אלינגטון (Plays Duke Ellington, 1986), בלדות וריקודים (Dances and Ballads, 1987) אר אנ' בי (Rhythm and Blues, 1988) . אין לדעת מה הביא למה: הרצון להגיע למיינסטרים יחסי מצד חברי ה WSQ שגרם להתמתנות הנגינה ולחתימה בלייבל מיינסטרימי המופץ בצורה סדירה באמריקה, או שמא להיפך – החתימה ב- Elektra המיינסטרימית, שאילצה אותם למכור את המוסיקה שלהם בקונצפטים יותר נגישים. סביר להניח ששתי האפשרויות נכונות באותה המידה.


בשנת 1987 חתם מארי חוזה ארוך טווח בלייבל היפאני DIW, תחילתה של תקופה חדשה בשבילו.


הקלטות מומלצות (יאיר שפיגל):


השמינייה:

David Murray Octet – Ming (Black Saint, 1980)

David Murray Octet – New Life (Black Saint, 1986)

ביג בנד:

David Murray Big Band – Live at Sweet Basil, Vol. 1 and 2 (Black Saint, 1985)

רביעייה:

David Murray Quartet – Morning Song (Balck Saint, 1984)

דואטים:

Sketches Of Tokyo (with John Hicks) (DIW, 1982)

The Healers (with Randy Weston) (Black Saint, 1987)

אין תגובות:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin