דפים

יום שישי, 20 בפברואר 2009

Lou Blackburn - Complete Imperial Recordings

Lou Blackburn הוא טרומבוניסט ומוסיקאי שלא זכה לחשיפה ולהכרה שהוא ראוי לה. הטרומבוניסט הנפלא הזה ניגן עם רבים וטובים, בין היתר שנתיים עם Lionel Hampton, אחר כך תקופה קצרה בתזמורת של Cat Anderson (החצוצרן האגדי של Ellington) ואפילו שנה בתזמורת של Ellington.

בשנת 1961 עבר Blackburn למערב ארה"ב והשתקע ב L.A.. למרות ש Blackburn התפרנס יפה מנגינה בתזמורות בתיאטרון ומנגינה לפסי קול לסרטים, כל הזמן הזה בער בו הרצון לעשות מוסיקה שלו, עם הרכבים קטנים יותר.

בשנת 1963 סוף סוף מגשים Blackburn את החלום הזה. ביחד עם החצוצרן Freddie Hill הם מציגים חמישייה לא שגרתית שבחזיתה עומדים שני כלי נשיפה ממתכת (brass)*. השילוב הזה קטלני במיוחד מכיוון שמדובר בשני מוסיקאים ששולטים באופן מוחלט בכלי שלהם ויודעים להפיק ממנו מגוון רחב של צבעים ובעיקר בגלל השילוב בין השניים. הצליל הגבוה של החצוצרה משתלב באופן יפהפה עם הצליל הנמוך של הטרומבון וגם אופי הנגינה של Blackburn ושל Hill דומה למדי. האוניסונים (נגינת המלודיה באופן זהה על ידי מספר נגנים) שלהם נשמעים רעננים וכשהם מנגנים בשני קולות זו בכלל חגיגה. העובדה שאין סקסופון בסביבה נותנת לצליל הכולל של ההרכב אופי שונה. לא פחות חשוב לציין שההרכב הזה היה הרכב שעובד ומופיע ביחד במועדונים ולא הורכב רק לצורך ההקלטה, והדבר ניכר מהשניה הראשונה.

גם למי שלא משוגע על טרומבון מצפה כאן הפתעה, כי Blackburn הוא טרומבוניסט מצויין שנגינת הטרומבון שלו נקיה, חלקה ומאד ברורה.

תוסיפו לכל זה את הליווי של הפסנתרן Horace Tapscott (בעצמו טרומבוניסט לשעבר, שניגן גם הוא בתזמורת של Lionel Hampton) שזו לו ההקלטה הראשונה ותקבלו אלבום נפלא מכל הבחינות. Tapscott התפרסם מאוחר יותר כנגן אוואנטגארדי בועט, אבל כאן הוא עדיין בתחילת דרכו ואינו "מתפרע" מספיק (וחבל...) הוא מלווה יוצא מן הכלל ונגינת הסולו שלו היא משהו שאתה מחכה לו בכל קטע.

לצידם מנגנים John Duke בבאס ו Leroy Henderson בתופים, שניהם מצויינים ומכניסים המון אנרגיה לסט.

Lou Blackburn and Freddie Hill

הרפרטואר כאן מתחלק בין קטעים מקוריים, שכתב Blackburn במיוחד להרכב הזה, ובין סטנדרטים שמקבלים עיבודים מיוחדים, שלדעתי משקפים השפעה חזקה מצד עבודתו של Blckburn בתעשיית המוסיקה לסרטים והצגות.

האלבום יצא הן בלייבל Fresh Sound (בשנת 1999 תחת השם Perception) והן בלייבל Blue Note אבל למרות העטיפות השונות – זהו בסופו של דבר אותו אלבום שכולל שני אלבומים שיצאו במקור בלייבל Imperial תחת השמות Jazz Frontier ו Two Note Samba. מומלץ מאד.

Lou Blackburn – trombone

Freddie Hill – trumpet

Horace Tapscott – piano

John Duke – bass

Leroy Henderson – drums

Recorded in Holywood, 1963

* סקסופון, על אף שהוא בנוי ממתכת, אינו נחשב כלי נשיפה ממתכת (brass) מכיוון שמפיקים ממנו צליל באמצעות "עלה" (reed) בדומה לקלרינט.

תגובה 1:

music snob אמר/ה...

וואו! זה חתיכת אלבום משובח. מצאתי אותו פעם בחנות תקליטים שעבדתי בה ומאז הצהרתי כבר בפני לא מעט אנשים שמדובר באחד הנכסים שאני מחזיקה. או זה או שאני אוהבת נורא טרומבון, ובראס בכלל. לאחרונה אני בקרטיס פולר.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin