דפים

יום רביעי, 7 במאי 2008

מוסיקה ליום הזכרון


בכל יום זכרון, בשעות הקטנות של הלילה, כשכבר שבעתי מלשמוע שוב ושוב את "שירי יום הזכרון" ברדיו, אני מכבה את האור בסלון, שם את Ballad Of The Fallen ונותן לעצמי להתפרק.

נכון, אלו לא הנופלים "שלנו", ולמעשה מדובר במוסיקה עם אמירה פוליטית מובהקת (נגד מדיניות ההתערבות של ארה"ב) אבל מה זה משנה ?

המוסיקה, שחלקה שירי עם וחלקה נכתבה על ידי Carla Bley ו Charlie Haden כל כך יפה, לירית ונוגה וכל כך מתאימה ליום הזה. את כל העיבודים עשתה Carla Bley הנפלאה וצוות המוסיקאים המוכשרים והרגישים פשוט מוציא את המקסימום מהלחנים ומהעיבודים.

מנגנים כאן מלבד Charlie Haden בבאס ו Carla Bley בפסנתר גם Don Cherry בחצוצרת כיס, Sharon Freeman בקרן יער, Jack Jeffers בטובה, Michael Mantler בחצוצרה,Gary Valente בטרומבון, Jim Pepper, Dewey Redman ו Steve Slagle בסקסופונים, Mick Goodrick בגיטרה ו Paul Motian בתופים.

רגע אחד הם מנגנים שיר לכת קטן וצנוע, שגדל אט אט והופך למלא עוצמה וברגע שאחרי השיר מתפרק לך בידיים ומתפזר לכל עבר, או שרק קול קטן אחד נשאר ממנו וממשיך להוביל אותו, ואז שוב מתגבש ומתמלא כח והוד, ונמוג בתרועת חצוצרות קודרת.

האלבום הזה (שהוקלט בשנת 1982 ויצא ב ECM) מתחבר בטבעיות עם יתר האלבומים שהוציא Charlie Haden עם ה Liberation Music Orchestra אבל משום מה הוא לא נחשב אלבום של ה LMO. המוסיקה אינה ג'אז במובן הרגיל וגם אינה בסגנון ECM טיפוסי. לטעמי זו פשוט המוסיקה של Charlie Haden ו Carla Bley, והיא לא פחות ממושלמת !



אלבום "יום הזכרון" השני שלי הוא Avanti! של הפסנתרן האיטלקי Giovanni Mirabassi (אחיו של נגן הקלרינט Gabriel Mirabassi). זהו אלבום סולו פסנתר שהוקלט בשנת 2000 ויצא בלייבל Sketch, ומוקדש כולו לשירי מלחמה ולשירי אנטי-מלחמה. המוסיקה שנבחרה בקפידה מבוצעת בצורה יוצאת מן הכלל על ידי Mirabassi, התוצאה מרגשת מאד.

"Le Chant De Partisan" : למוסיקה של Anna Marly חיברו Joseph Kessel ואחיינו Maurice Druon את מילות שיר הפרטיזנים שנכתב כמחווה להתנגדות הרוסית בסמולנסק במלחמת העולם השניה:





מלבד המוסיקה האלבום הזה הוא אחד האלבומים הבודדים בג'אז שראוי לתואר "אלבום" וזאת מן הסיבה שמצורפת אליו חוברת עבה למדי שכוללת הסבר על מקורו של כל אחד מהקטעים לצד תמונות היסטוריות מהתקופה הרלוונטית ובכך מצליח Mirabassi להעצים את החוויה המוסיקלית ולמקם את המוסיקה בקונטקסט ההיסטורי שלה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

שלום יאיר,
האתר שלך פשוט מ-ד-ה-י-ם!זה בדיוק האתר שאני מחפשת למעלה משנה..תאמין לי אתה עושה עבודת קודש וזה כל כך כייף לראות שעוד נשארו אנשים כמוך...!אם יש לך עוד דברים נחמדים, המלצתו על אלבומים טןבים או סתם מישהו לדבר איתו על הנושא שאולי תופש הכי הרבה מקום בחיי אתה מוזמן להוסיף אותי במסנג'ר (אם יש לך): bolyx@hotmail.co.il
או במייל:
bolyx@walla.com

אנונימי אמר/ה...

ליאיר היקר שמי מורן רונא [בן ולא בת]. אני שמח לשמוע על האומן האיטלקי. מה גם שיש לי חיבה עזה לפסנתר,אך גם תמיד עקב אבא שהיה בשואה אנימחפש חומרים רלוונטים בהקשר השואה אני שומע ג'אז חי ג'אז ואני כל כך שמח להכיר דברים חדשים . אגב אני ממליץ לך על סרט שיצא לא מזמן שנקרא התנגדות והוא סרט על הפרטיזנים שחיו בבלארוס , וכן על תקליט נפלא של קיט ג'אררט שנקרא ארבור זנה יום טוב מורן

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin