אבל כמו שכולנו יודעים הבעיה היא לא רק העדר מקומות לשמוע ולנגן, אלא
גם העדר אהדה או אפילו מודעות ציבורית לג'אז. אין זה סוד שהג'אז איננו פופולרי מזה
עשורים רבים ושהוא נחלתם של מעטים, אבל אנחנו תמיד היינו קומץ קטן אך דעתני ומסיונרי.
וכמו ש Wayne Escoffery אומר ב TED, אחד הדברים היפים בג'אז הוא שהמוסיקה הזו
מוכרת את עצמה. פשוט צריך להקשיב לה.
אני מסכים איתו לגמרי. במהלך השנים, בכל פעם שאיתרתי חבר עם פוטנציאל
להתחבר לג'אז, הפעלתי את קסמיי ודאגתי לחשוף אותו לכמה שיותר סוגים של ג'אז, מתוך
אמונה שמשהו אחד לפחות ימצא חן בעיניו ויגרום לו להתחיל את המסע שכולנו נמצאים בו
כבר שנים רבות. וזה עבד. זה תמיד עובד.
זו גם היתה הסיבה שהתחלתי לכתוב את הבלוג הזה. מתוך רצון להגדיל את
החשיפה לג'אז. וגם זה תרם משהו להגדלת החשיפה, או אולי בעיקר להעמקתה.
והנה פעם בשנה מגיעה הזדמנות שממש מתחננת שייקחו אותה: התוכנית
האקדמית של קונסרבטוריון שטריקר בתל אביב מציינת סוף שנת פעילות בסדרת קונצרטים של
ההרכבים השונים הפועלים בתוכנית.
ארבעה ערבים (מה- 23 ביוני עד ה- 27 ביוני) , בכל ערב ארבעה הרכבים, והכל
בחינם. הזדמנות מצוינת לשמוע את דור העתיד של הג'אז בישראל (נכון, הם עוד מעט
נוסעים ל New School בניו-יורק להמשך לימודים,
אבל למרבה השמחה מסתבר שרובם חוזרים בסוף לארץ אחרי שהייה כזו או אחרת).
שום דבר שאכתוב, שום דיסק שאשמיע לא משתווה לדבר האמיתי – לשמוע, לראות
ולחוות ג'אז חי מנוגן על ידי אנשים שהמוסיקה בוערת בעצמותיהם. תעשו לעצמם טובה
ופשוט תלכו. ותיקחו אתכם גם חברים שלכם.
החצוצרן והמלחין Christian Scott גדל בניו אורלינס כשהוא מוקף
במוסיקה מכל עבר. בגיל 12 התחבר אל החצוצרה.
בחסות דודו, הסקסופוניסט Donald Harrison, שניגן בין היתר עם ה Jazz Messangers, קיבל הכשרה מוסיקלית מרוכזת. את ההקלטה
הראשונה שלו עשה בגיל 18 במסגרת האלבום Real Life Stories של דודו, Donald Hrrison, ואת אלבום
הבכורה שלו כמוביל, Rewind That, הוציא בשנת 2006, כשהיה בן 23.
"יש אנשים שמתחילים
עם בי בופ, יש שמתחילים עם פוסט בופ, יש שמתחילים עם פיוז'ן", מספר Scott, "הדוד שלי לקח אותי חזרה אל ראשיתה של
המוסיקה. הוא לימד אותי חומרים ש Buddy Boldenניגן בתחילת
המאה ה-20". בעשור וקצת שחלפו מאז הוציא Scottעשרה אלבומים
כמוביל הרכב, זכה בפרס אדיסון לאמן ג'אז בינלאומי, והתפתח כיוצר נועז וחדשני, בעל מודעות
ומחויבות פוליטית וחברתית משוכללת.
Scottמחויב בכל מאודו למורשת של הג'אז
ולתפקיד שלו בתוך ההקשר הרחב של ההיסטוריה של המאה ה-20. המוסיקה שעשו בשנות ה-60 אמנים
כמו Miles Davis, John
Coltrane, Charlie Mingus, וגם Bob Dylanו Jimmy Hendrix יקרה ללבו.
"האקלים הפוליטי והחברתי של התקופה היה הרבה
יותר סמיך, והיו כמה מוסיקאים שלא פחדו לשקף את האקלים הזה בעבודה שלהם", הוא
אומר. "הם אלה שבסופו של דבר החזיקו מעמד זמן רב יותר".
באלבומיו משובצים קטעים שבהם התייחסות מפורשת לנושאים פוליטיים ואקטואליים
והוא אף שינה שמו, והוסיף לChristian Scott אתaTunde Adjuah, שמות של שתי ערים באומה המערב
אפריקאית Benin, שהיא כיום Gahna. "כך אני מודיע לעולם שאני מקבל את עברי
ואני מוכן לחקור אותו", הוא אומר. "במובן מסוים כלל לא שיניתי את שמי. השלמתי
אותו, כדי לשקף חלק נוסף של אילן היוחסין שלי, החלק שלפני סקוט".
באלבומו האחרון, אלבום כפול מ 2012 בשם Christian
aTunde Adjuah, מצולם Scott בתחפושת האינדיאנית
המסורתית של בני משפחתו. סבו היה צ'יף וכל המשפחה השתתפה בטקסים האינדיאניים
המסורתיים ב New Orleans. סקוט עצמו היה בתפקיד
שנקרא spyboy...
Larry Bannock, נשיא מועצת האינדיאנים של ה Mardi Gras של New Orleansמסביר קצת על התפקיד:
The Spy Boy is first in the
front: he is the baddest of all the Indians...he is ahead looking for trouble.
Only a chosen few can be Spy Boy. It's his job to send a signal to First Flag
when he sees other Indians. First Flag signals back down the line to Big Chief.
Big Chief has a stick that controls the Indians. When he hits the ground with
the stick, they better get down and bow to the Chief.
הנה Christian Scott בפעולה ב Mardi Gras של 2012:
והנה הדוד Big Chief Donald Harrison Jr. מופיע עם התלבושת
האינדיאנית במסגרת פסטיבל ב New Orleans:
המוסיקה ש Scottיוצר משלבת
בין עולמות ותרבויות, מוסכת אל תוך הג'אז גם רוק, היפ הופ ו R’n’B. כשהוא משלב בין חומרים מקוריים, מחוות לקלאסיקה
של הג'אז, שיר של Tom York, בלדות רפלקטיביות, נופי צליל
חלומיים והשפעות של רוק בוער, מפגין Scottשליטה מושלמת
בחצוצרה וניצב ברמה בין קומץ אמני ג'אז צעירים המרחיבים את החזון האמנותי אל מעבר לגבולות
הז'אנר.
ביום שישי ה- 23.1.2015 יופיע Scott ברביעייה במסגרת סדרת ג'אז
במשכן בבית האופרה. איתו בהרכב ינגנו חברי ההרכב הקבוע שלו: Lawrence
Fields בפסנתר וקלידים, Kris
Funn בבאס, ו Joe Dyson בתופים.
לקראת ההופעה הצפויה אתם מוזמנים להתרשם (מה להתרשם? לעוף !!) מהופעות
קודמות שלו. הנה הופעה מפסטיבל הג'אז ב Nancy בצרפת מ 2010:
והנה הופעה נוספת שלו, מאותו פסטיבל, שלוש שנים לאחר מכן:
עדכון - 25.1.2015 - אז איך היתה ההופעה?
אני מאמין שחצוצרן טוב חייב להיות קצת ערס. חצוצרה היא לא כלי שאפשר
להתחבא מאחוריו, אי אפשר לייצר אתה איזה בליל של צלילים ולהסתתר בצלם. יש לה
צליל חזק, ברור וחותך, היא תובעת נאמנות מוחלטת ומשטר אימונים קטלני והיא מאד
פיזית ברמת הפקת הצליל. כדי להיות חצוצרן באמת טוב נדרשים, בעיני, מאפייני אישיות
נוספים על מוסיקליות ויכולת טכנית על הכלי. נדרשת נוכחות בוטחת, אמירה ברורה ואיזושהי
כריזמה אישית. פסנתרן, סקסופוניסט, גיטריסט ואפילו מתופף יכולים להיות נגנים
מצוינים גם בלי התכונות האלה, אבל בשביל חצוצרן טוב – הן הכרחיות.
בסופו של דבר, הטענה שלי היא שחצוצרן טוב צריך להיות קצת ערס על הבמה:
Miles היה כזה, Freddie
Hubbard היה כזה, Lee Morgan היה כזה, Woody Shaw היה כזה, Enrico Rava כזה, Roy Hargrove כזה, Wynton Marsalis כזה ויש לי עוד הרבה
דוגמאות *.
* לפני שאתם קופצים, אני מודע לכך שיש גם כאלה שמתקיימות בהם התכונות
שמניתי לעיל, אבל אי אפשר להגדיר אותם כערסים: אנשים כמו Chet
Baker, Kenny Dorham, Clifford
Brown ו Tom Harrell.
על Christian Scott התזה שלי יושבת בול. הוא
בסה"כ בן 31, נולד ב New Orleansומגיע עם לוק
ועם אטיטיוד של אחד שכבר ראה הכל. טווס מקושט עדיי זהב, שמנגן בחצוצרות ייחודיות
שעיצב לעצמו, אחד שעף על עצמו ועל הנגנים שלו, אינטליגנטי, רהוט, עם ביטחון עצמי
בשמיים... אם הוא לא היה נגן כל כך טוב כל זה בטח היה מעצבן אותי, אבל כשהוא לוקח
את החצוצרה לפה הכל נשכח. הוא אמנם לא אוהב שמשווים אותו לחצוצרנים אחרים, אבל גם
הוא יודע היטב שההשוואה ל Miles ול Freddie
Hubbard בלתי נמנעת וזו בהחלט מחמאה אדירה בשבילו.
לפני כמה שנים שמעתיו בפסטיבל ג'אז בחו"ל ובעיקר זכור לי הווליום
המטורף בו התנהלה ההופעה. זה היה כל כך חזק עד שבקושי אפשר היה לשמוע. הווליום
בהופעה ביום שישי במשכן היה הרבה יותר רגוע, אבל עדיין סבלנו מבעיית באלאנס שגרמה לכך
שהמתופף Dyson האפיל לגמרי על הפסנתר המצויין של Fields. אלמלא הבעיה הזו ההופעה היתה מקבלת אצלי
ציון מושלם.
כל חברי ההרכב הם נגנים מצוינים, אבל דווקא Lawrence
Fields, המופנם מבין הארבעה, בלט לטובה על הפסנתר.
הסולואים שלו (הגם שהיה קשה לשמוע אותם עקב השתלטות עוינת של התופים) היו משובחים,
מלאכת מחשבת של בניית עניין ומתח.
כמו שניתן לשמוע באלבומים של Christian Scott, מבחינה מוסיקלית, מדובר
בחומר מקורי שנשמע בהחלט שונה מכל דבר אחר. מין שילוב בין ג'אז לרוק ולהיפ הופ
(אבל לא ג'אז-רוק) ממש לא Mainstream ורחוק מ Traditional. החומר שנוגן (למעט קטע
אחד שהם כתבו באותו יום ונקרא One Night in Tel-Aviv) מופיע באלבומים של Scott.
היום לפני 50
שנה הוקלט A Love Supreme, אחד, מה אחד? ה-אחד, מאלבומי הג'אז הגדולים
של כל הזמנים.
אני שמח
להביא כאן פוסט אורח נפלא ומושקע ביותר של ידידי עמי, שהעמיק חקר בנושא, צלל לנבכי ההיסטוריה והרשת, והגיח אחרי ימים (ולילות) ארוכים עם הפוסט הנהדר הזה. הפוסט פורסם במקורו בפורום HiFi Music, כחלק משרשור מדהים הסוקר את כל הקלטות הג'אז שנעשו בשנת 1964
(לגישתו של עמי שנת 64' היתה השנה החשובה והמעניינת ביותר בתולדות הג'אז, והאמת
שכשרואים את מבחר ההקלטות החשובות שנעשו בשנה זו, קשה להתווכח).
איזה עוד
כתרים אפשר לקשור ל- A
Love Supreme מעברלנהרות הסופרלטיבים שכבר הורעפו עליו ? שני רק ל-Kind of Blue בכל הרשימותהסטנדרטיות של 'אלבומי הג'אז
הגדולים בכל הזמנים' ופריט קבוע ברשימות 'X אלבומי המופת
בכל הז'אנרים מאז ומעולם' , אי אפשר היה לבחור אלבום טוב ממנולסיכום שנת 1964. זה תקליט שגדולתו נובעת בדיוק מאותם
מקורות שמהם באהעצמתה של השנה כולה. המקור הראשון הוא מפגש (או
ליתר דיוק, פיצול) הזרמיםבין ההארד-בופ בשיאו, החדשנות
ההרמונית והמבנה החפשי של המודאליותשקולטריין, טיינר, ג'ונס,
וגאריסון לקחו למקומות חדשים ונפלאים, האוונגרדהצעיר והבועט שזה
נולד ואליו ילך קולטריין מעתה ואילך, והג'אז הספיריטואליעם ההשפעות
המזרחיות שהגדיר מחדש את מטרות היצירה כמסע רוחני אבל לא פחותמכך פתח אפשרויות הרמוניות זרות וחדשות. שנית, תחושת
הדינאמיות של עולםמשתנה וחסר מנוח והחיפוש אחר סדר
ושקט בלב הסערה. המקור השלישי, ההתקבצותהבלתי אפשרית של
מוזיקאים שהמונח 'ענק' ממעיט בערכם וגיבושם דרך מאותהופעות משותפות
לישות חדשה, כל-יכולה ופורצת גבולות שיכולה לכופף אתהמוזיקה לרצונה,
ללוש ולמתוח אותה באופן חפשי למשהו חדש ולא מוכר. זה היהנכון השנה לשישיה
של מינגוס, נכון לחמישיה השניה של מיילס, למהדורההדפיניטיבית של
השליחים של בלייקי, לשלישיה של איילר, והכי נכון לרביעיההמלוכדת,
המגוונת, וחסרת הפשרות של קולטריין. המקור הרביעי הוא הקשר ההדוקדרך הכנסייה הבפטיסטית והמתודיסטית לתנועת זכויות האזרח
בשיאה. המסע שלקולטריין והמאבק בשדי האלכוהול וההרואין
האישיים שלו מקביל למסע התנועהלמציאת זהות שחורה חדשה, חדורת
אמונה, מזוככת, נחושה ורהוטה ולמאבקה לשחרורמהרגלי העבדות
ומתחושות הנחיתות והקיפוח. אפילו המקום, האולפן של ון-גלדרבאנגלווד קליף
הוא האולפן האייקוני ביותר של התקופה ובו הוקלטו יותר אלבומי 64 מאשר מכל מקום
אחר.
הסיפור מתחיל בביתו של קולטרייןבדיקס-הילס, ניו-יורק. ג'ון ואליס קולטריין עברו לשם
באותה השנה לרגל הולדתבנם הבכור John W ב-26
לאוגוסט. אליס סיפרה שבסביבות תחילת ספטמבר ג'וןהיה נעלם במשך
מספר ימים ומתבודד ב'סדנה' שמוקמה בחדר האורחים בקומה השניהשל הבית. את 'חזרתו' היא מתארת במושגים של מתן תורה :
“It was like Moses coming down from the mountain, it was so
beautiful. He walked down and there was that joy, there was peace in his face,
tranquillity. So I said, ‘Tell me everything, we didn’t really see you for four
or five days.’ He said, ‘This is the first time that I have received all the
music for what I wanted to record, in a suite. This is the first time I have
everything, everything ready.”
התקליטכולו הוקלט באותו
ערב, ה-9 לדצמבר 1964. סשן של ארבע וחצי שעות. טיינר, ג'ונס וגאריסון
קיבלו 142$ כל אחד עבור הסשן וכסיידמנים לא היו בעליזכויות. קולטריין
קיבל כפול מזה וכמוביל קיבל גם זכויות בהמשך. המבנה שלהאולפן החדש
באנגלווד קליף (ון גלדר עבר לשם מהאקנסק ב-1959) היה 'כנסייתי' עם תקרה גבוהה והתאים בדיוק למה שקולטריין חיפש. שלא כדרכו, וןגלדר עמעם את האורות באולפן כדי ליצור אוירת הופעה
במועדון. למרות שחלקמהחומר כבר נוסה בהופעות לא היו
חזרות וקולטריין לא נהג לכתוב מוזיקהלנגנים. הם לא ידעו מה בדיוק עומד
לקרות עד שנכנסו לאולפן ואז הכל התחבר. בהפקת האלבום אין ספק שהיתה כוונה לעשות משהו
מיוחד. קולטריין היה מעורבבכל צד שלה, החל מכתיבת הליינר
והתפילה של Psalm ועד בחירת תצלום השערוהאיור הפנימי.
הוא לא עשה את זה בשום אלבום אחר. אימפולס אפילו שברו אתהסטנדרט והחליפו
את צבע השדרית של האלבום מהכתום המסורתי ללבן שהתאיםלצילום השחור-לבן
המינימליסטי, גם הוא לא שיגרתי לאלבומי הלייבל שופעי הצבעמאותה תקופה.
הצליח להם - האלבום יצא בפברואר 1965 וזכה להכרה מיידיתכיצירת מופת. עד
דצמבר 65 הוא כבר היה אלבום השנה של
Downbeat ומועמד לשניפרסי גראמי. במשך חמש השנים הראשונות לקיומו מכר חצי
מיליון עותקים, הרבהיותר מכל אלבום אחר של קולטריין.
ההשפעה שלו אוניברסלית וחוצת ז'אנרים עודמהתקופה בה דיבר
אל ילדי הפרחים שלא הכירו שום אלבום ג'אז אחר. הוא מדורג 47 ברשימת 500
האלבומים הגדולים של ה-Rolling
Stone שכוללתשמונה אלבומיג'אז בלבד ( הוא
השני מתוכם אחרי KOB במקום ה-12) ומספר 45 ברשימת 100האלבומים הגדולים של הגרדיאן (שכוללת רק שני אלבומי
ג'אז. KOB במקום ה-14) U2 מאזכרים
אותו פעמיים ב-Angel of Harlem וב-Bullet the Blue Sky. סנטנהומקלפלין מסמנים אותו כהשפעה
דומיננטית. גם זאפה, לו ריד, ג'ימי הנדריקס, ג'וני מיטשל
ופאטי סמית'. הוא 'זכה' לביצועי רוק, רגיי והיפ-הופ. אין ליספק שהוא אחד
מאלבומים ספורים שנמצאים בספריות של כל אחד ואחד מקוראי שורותאלה, בלי קשר למידת ג'אזיסטיותו.
A Love Supreme היא מצד אחד יצירה דתית אפריקאית-אמריקאית ומצד שני
יצירהאישית-רוחנית אוניברסלית. סוויטה בארבעה פרקים
על גורל וגאולה. המיסהבסי-מינור של העולם החדש. ארצ'י
שפ אמר שלשמוע את קולטריין היה 'כמו להיותבכנסייה' וטומי
פלנגן סיפרש-'קטעי הסולו שלו ב- A Love Supreme הם
כמודרשות קטנות עבורי'. כראוי ליצירה רגשית, A Love Supreme עולה לשיאי סערהחסרי מנוח ויורדת
לדממה מדיטטיבית מופנמת. שמות ארבעת הפרקים: א. Acknowledgment ב. Resolution ג. Pursuance ו-ד. Psalm מתייחסים לשלבימסע הערה רוחני
אבל תכנם מהווה גם מסע הארה מוזיקלי בלתי נשכח שאורךבסךהכל 33 דקות. למרות הפשטות היחסית של החומר, בפרט
בפרקים הראשון והרביעי, יש שם הכל: הארד בופ ומודאליות וחופש
וספיריטואליות, ומעל הכל יש שם תחושתאינטימיות של ארבעה נגנים שלא
צריכים תווים ותכניות ומסוגלים לייצר בזמןאמת בלי חזרות,
מורכבות, עניין, ובעיקר עומק-הבעה אנושי ללא גבול.
Acknowledgment (והיצירה
כולה) נפתח בגונג ותרועת פתיחה קורעת רקיעים. אחריהם מציגגאריסון (שאי
אפשר להגזים בתרומתו להנעת ההרכב ולכינון אוירת האירוע לאורךכל התקליט) את הנושא בן ארבעת התווים של
Love Supreme שחוזרבאוסטינטועקשניוכמו פעימת-לב
מניע את הפרק. הסולו של קולטריין הוא התגלמותהמודאליות: כל
האלתור שלו הוא מדיטציה על אותו גרעין מינימלי. הוא דש בוחזור והפוך ללא
תחושת ההתקדמות שמבנה שירי מבוסס שינויי-אקורדים נותן. התוצאה היא הסטת
המיקוד והעניין של המאזין מהמבנה המלודי או ההרמוני אלהמקוריות של
הסולן ויחסי הגומלין שלו עם ההרכב. אנחנו מפסיקים לשמוע אתה'מנגינה'
ומתחילים לשמוע אתקולטריין בקולו המחוספס והאנושי
ואת התקשורתשלו עם גאריסון, אלווין ובפרט עם טיינר.
המודאליות הקיצונית הזו היא בדיוקהמתכון שהופך את Love Supreme ליצירה אישית ובלתי אמצעית כל כך שמדברת ישרללב. גם הקצב פתוח לגמרי, מאיץ ומאט ביחס לדופק של
גאריסון וג'ונס והופך אתהסולו לאקספרסיבי עוד יותר. לא
ברור לי בדיוק איך, אבל אפילו בליווי שלמקוי יש איזשהי
'נייטרליות' שמאפשרת לקולטריין מרווח הבעה שאין במקומותאחרים. הטנור לא
יושב 'בתוך הגרוב' של חוליית הקצב שלו אלא חפשי לרחףמסביבו. בסוף
האלתור ב-Acknowledgement קולטריין מתחיל לחזור על מוטיבה-Love Supreme פעם אחר פעם אחר פעם (37 פעמים סה"כ !) ומעתיק
אותו לכלשנים-עשר המפתחות האפשריים. פרשנות אחת, זו של
לואיס פורטר, מתייחסת לתפילהשכתב בליינר של האלבום: "No road is an easy one, but they
all go back to God” ולהצהרה שלו
שהנושא של Love
Supreme הוא אומני-טונאלי ו-'צריך
להיותמנוגן סימולטנית בכל המפתחות'. פרשנות אחרת, של
דייב ליבמן, מדברת עלהקטלוג הזה כנקודת פתיחה לתקופה
המאוחרת של קולטריין, עם אלתור חפשי שאינומבוסס-מפתח.
גאריסון ממשיך להלום כל הזמן ומקוי רודף אחרי קולטריין. אתהמנטרה שבאה אחר
כך בקולו המוכפל של קולטריין וחוזרת 19 פעמים כולם מכירים. בסופה, גאריסון
מעביר אותנו לפרק הבא.
הפרק הזה הוקלט שוב למחרת בלילה
(10 בדצמבר), הפעם בגרסתשישיהעם ארצ'י שפ וארט
דיוויס. מדהים לשמוע את ההבדל מהגרסה המוכרת. למרות העדר
הליטוש והאופי המג'ומג'ם משהו של הבצוע, שפ לוקח את הקטע (ואתקולטריין) לכווןפתוח וחפשי,
הפראזה של Love
Supreme הופכת לאפריקאיתופראית, וכל הנוף ההרמוני יותר עשיר ומעניין. אפילו
גאריסון נשמע פתאום כמוג'ימי מריט. זה די אדיר בעיני.
מעניין למה הוחלט לוותר ולגנוז. אולי בגללהעדר המנטרה
הווקאלית ?
שניהפרקים האמצעיים
הם ניגוד מרתק לפרקי הקצה המונוליטיים. חלק ניכר, ואולירוב העניין
המוזיקלי נמצא דווקא בהם. הסולואים המורכבים ומלאי התחכום שלטיינר ב-Resolution וב-Pursuance
הם יצירות מופת. מספיק לשמוע את
ההבדל ביןקולטריין לפני טיינר ב- Resolution לקולטריין
המלובן אחריו כדי להבין כמהחשוב היה התפקיד של מקוי כזרז
בעירה. כנ"ל לגבי אלוין ג'ונס בפתיחה הרועמתשל .Pursuance
Resolutionהוקלט בשבעה טייקים כשהאחרון הפך למסטר. הוא גם נוסה בהופעה בפילדלפיה שלושה חדשים קודם לכן. אחד הדברים שמאפייניםאת קולטריין לאורך כל חייו המוזיקליים הוא הציטוט לאחור
של תקופות שונותבעברו (כמו שיצטט את Love Supreme בהמשך
הדרך). כאן הוא עוזב את המודאליותוחוזר להארד-בופ וללינאריות של chord changes מסודרים בדיוק כמו בסוף שנותהחמישים. הנושא
המלודי הנהדר של הפרק מזכיר נשכחות ומהווה בסיס איתןלהתקדמות האלתור
של הסולנים. אפילו רעייתי לא יכלה שלא לפזם אותו אחריחשיפה מספקת :
הפרק השלישי,
Pursuance, הוא הצגת תכלית. לא
פחות מהפסגההגבוהה ביותר של הזרם המודאלי - כל מה שניטע ב-So What הבשיל לפרי המרהיבשל Pursuance. זה מבחינתי שיא האלבום, החלק הכי מהיר, הכי מתקדם, הכיקדחתני, הכי מלא הבעה, והכי דרמטי שלו. רווי בלוז, עם סולואים חפשייםסוערים ומבריקים במידה שלא תאמן
ממקוי, קולטריין, ואלוין ובעקבותיהם סולושקט של גאריסון,
כולל חזרה ל- Love
Supreme , שוב מגשר לפרק האחרון.
שניהפרקים האלה, Pursuance וPsalm הוקלטו ברצף בטייק אחד.
Psalmהוא כמו הפרק הראשון, מזמור. תפילת סקסופון ללא
מילים של קולטריין, עם אלווין בטימפני וקומפינג של מקוי, במחווה לטקסי ה'כנסיות
השחורות' (שני סביו של
קולטריין, William
Blair מצד אימו ו- William H. Coltrane מצדאביו, היו כמרים מתודיסטיים).
קולטריין סיפק את מילות התפילה בשער האמצעיויש התאמה מלאה
בין המילים למלודיה המנוגנת. דיברנו פעם על הסיבותלדומיננטיות של
הטנור בג'אז ואחת ההשערות היתה הקרבה שלו לקול האנושי. לאהיה טנור יותר
אנושי מקולטריין ואין דוגמא טובה יותר לאנושיותו מאשר Psalm. זו לא
היתה הפעם הראשונה שהאיש הגדול השתמש בטכניקת ה'הקראה' הזאת. ב'אלבמה' שנכתב
בעקבות הרג ארבע הילדות בפגוע בכנסייה בבירמינגהם, הואנשףנאום של מ.ל. קינג על האירוע באותה הדרך. למרות שהשד
יודע כמה פעמים שמעתיאת האלבום, רק בעקבות הכנת המנשר
הזה הגעתי למעקב מלא אחרי הטקסט :
או אפילו טוב יותר, בכתב ידו של
קולטריין :
היצירה בוצעה בהופעה חיה אך ורק
פעם אחת, שמונה חדשים לאחר הקלטת האלבום, בפסטיבל אנטיב, 26 ליולי, 1965. הנה מה
שנשאר, סרט קטוע
:
וההקלטה של ההופעה במלואה. שונה בתכלית וכמו אלטרנטיבותהשישיה, גם היא הרבה יותר חפשית ודיסוננטית מהקלטת
האולפן. למרות שאחדהיתרונות במקור הוא האורך המדוד
והעדר חפרנות, אני חושב שאני אוהב אתההופעה עם הסולואים הארוכים אפילו
יותר (אבל בהחלט ייתכן שמדובר בחשיפת יתרלמקור):
תכניית הפסטיבל :
היסטורית, A Love Supreme הוא
קו פרשת המים בין הרביעיה הקלאסית הראשונה (שהתפרקהבתחילת 65) לרביעיה השניה החפשית. קולטריין עצמו השתמש
בתרועת הפתיחה של
Acknowledgement כדי להראות מאין הוא בא ולאן הוא
הולך. שימו לב איך הואפותח את 'Offering' באלבומו האחרון Expression :
או קטע הפתיחה של Stellar Regions, שגם
שמו Seraphic
Lights מרמז על הקשר. מ-Love Supreme לאוונגרד :
הסקיצה של קולטריין לסשן (כיום ב(Smithsonian Museum of American History :
All paths lead to God
השער הפנימי עם הטקסט של Love Supreme
התעודה מה- NARAC:
Saint John Coltrane - סרט תעודה שהופק לרגל 40 שנה לאלבום :
יש כמובן אינספור ביצועים ומחוות.
חלקם מוצלחים יותר וחלקםפחות. יש משהו מאד מרגש בלשמוע את
ממשיכי הדרך, מהמקורבים אליס קולטריין, ראשיד עלי, ופרעה סנדרס ועד לנגנים כמו
ברנפורד, לובאנו וגארט, שקשוריםבטבורם לקולטריין, מבצעים את
היצירה. יש גם קאברים מעניינים ולא שיגרתייםכמו זה של דאג
קארן. פחות מרגש לשמוע את סנטנה ומקלפלין או את גלספר. קצתתחושה של חילול
קודש.
מקום של כבוד לפרעה סנדרס. לא
רשמית Love
Supreme אבל אי אפשר לטעות ב- The Creator Has a Master Plan, החל מתרועתהפתיחה דרך
המוטיב החוזר ועד המנטרה הווקלית. קארמה, 1969:
אליס קולטריין, 1972:
ראשיד עלי וארתור ריימס, 1981:
רביעיית ברנפורד מרסליס, עם ג'ואי
קלדרצו, טיין וואטס, ואריקרוויס, אמסטרדם 2003. איך אומרים
בעברית Reverence?יראת כבוד' לא ממשמכסה את זה. מצמרר :
ובאלבוםFootsteps of our fathers
לובאנו עם ביג-בנד, מאי 2014:
ווינטון ואלווין, עם קרלוס מקיני
ורג'ינלד ויל :
ושוב ווינטון עם תזמורת הג'אז של
לינקולן סנטר. כצפוי מהוקצע ומעונב מדי :
דאג קארן - סול ג'אז בBlack Jazz Records -
ואדאדה לאו סמית' ב- Kulture Jazz :
וואלאס רוני (עם עדן לדין בפנדר) 2012:
סנטנה ומקלפלין, שיקאגו 1973 - Love Supreme מפוסטר :
ושוב במונטרו, 2011:
קני גארט וסנטנה :
רוברט גלספר, 2012:
רופוס הארלי (יוצא סאן רא) בחמת חלילים, 1987:
רביעיית מיתרים עם טיירני סאטון באירידיום, 2011:
דיוויד מאריי סוגר את Octet Plays Trane עם Acknowledgement. לא מצאתי דוגמית :
לא הצלחתי למצוא גם את Pursuance מתוך האלבום של קני גארט, אבל זו גרסא נהדרת (ואלבום
נפלא בכלל) :
שוב ללא דוגמית, האלבום של אלוין עם ווינטון, מרקוס רוברטס ורג'ינלד ויל (בערך כמו בהופעה למעלה(
שימו לב ל-Tribal Dance של
צ'ארלס לויד. גם אתם מזהים שם את
Resolution ? בכל מקרה הקטע הזה
לא היה נולד לפני ALS
גם Glass Bead Games הנהדר
של קליפורד ג'ורדן הוא צאצא ישיר :
ולסיום,
Love Cry של איילר עם אחיו דונלד,
כפי שפתח את טקס הלוויה של קולטריין ב-21 ליולי 1967:
וכפי שהוקלט באולפן חודש מאוחר יותר, ב-31 לאוגוסט "Trane was the Father, Pharoah was
the Son, I am the Holy Ghost"
כמו מי מהם אתם נראים כשאתם שומעים את התקליט ?
המהדורה המיוחדת משנת 2002, לרגל יום הולדתו ה-76 שלקולטריין, כוללת את ההופעה באנטיב ואת הביצועים
האלטרנטיבייםל-Acknowledgement עם שפ ודיוויס :
התקליט יצא במהדורת 45 של Analogue Productions עם רימסטר של קווין גריי (ערובה להצלחה וגם פה התוצאה
נהדרת). סקירות כאן וכאן. החדשות המצערות הן שאלא אם השגתם אותו בזמן בסוף העשור הקודם (כמוני)הוא יעלה לכם הרבה מאד. החדשות היותר טובות הן שמהדורת
ה-33 של Speakers
Corner עדיין זמינה לכל דורש.