דפים

יום שישי, 18 בפברואר 2011

A Disc Per Week #5


דיסק השבוע הוא בעצם פנינה נדירה. זהו אלבומו השני של החצוצרן Thad Jones עבור הלייבל Blue Note שהוקלט ב 14 ביולי בשנת 1956 ונקרא The Magnificent Thad. באותה תקופה ואף לאחריה ניגן Thad Jones בביג-בנד של Count Basie, דבר שעיצב את הקריירה המוסיקלית שלו, שכן Thad Jones לבד מהיותו נגן מופלא, עסק לא מעט בהלחנה, עיבוד ותזמור להרכבים גדולים.

אלא שלהבדיל מרובן המוחלט של הקלטותיו, האלבום הזה מוצא את Thad Jones בהרכב של חמישייה עם Billy Mitchell בסקסופון טנור, Barry Harris בפסנתר, Percy Heath בבאס ו Max Roach בתופים. למעט קטע אחד (If Someone Had Told Me) שמנוגן ברביעייה, ללא סקסופון.

לרוב, גם כש- Thad Jones הקליט בהרכבים קטנים, התחושה היא של הרכב גדול. זה נובע מהעיבודים האופיניים של Jones שמצליחים לתת גם להקלטה בשישייה סאונד שלם הגדול יותר מסכום חלקיו, אולם כאן הדגש הוא לגמרי על הנגינה היחידנית והרבה פחות על עיבודים ותזמורים ודווקא משום כך האלבום הזה כל כך יוצא דופן בנוף הקלטותיו של Thad Jones.

האלבום (בגרסת ה CD שלו) מורכב משבעה קטעים מתוכם חמישה סטנדרטים ושני קטעים נהדרים: Thedia ו Billie-Doo, הם פרי עטו של Thad Jones והם כל כך אופיניים לסגנון הכתיבה שלו שהוא אמנם פוסט בופ אבל שולח שורשים עמוקים וחזקים לבי-בופ.

בגרסת ה CD נכללת גם הקלטה של Something To Remember You By שנערכה פחות משבוע לפני כן בדואט משגע של Thad Jones (בחצוצרה עם סורדינה – "עמעם" בעברית) עם הגיטריסט Kenny Burrell.

Thad Jones היה חצוצרן אדיר, עם צליל ענק וחם שהצליח לבטא את אישיותו המקסימה והרגישה במוסיקה שניגן. הוא הפליא לנגן גם קטעי ביב-בופ מהירים (If I Love Again) גם וגם בלדות רכות (כגון: April In Paris הפותח את האלבום הזה, I've Got A Crush On You, ו- If Someone Had Told Me) למרות שהיכולת הטכנית שלו היתה גבוהה מאד, הוא אף פעם לא נשמע טכני אלא תמיד מאד מוסקלי ומלא רגש.

הנגינה של חבריו לצוות גם היא מצויינת. צליל הסקסופון של Billy Mitchell משתלב נהדר עם החצוצרה של Jones והליווי של Barry Harris בפסנתר אלגנטי כתמיד (אף אם קטעי הסולו שלו אינם פסגת הפסנתרנות). Percy Heath ו Max Roach עושים עבודה מצויינת ומאד דינמית.

להבדיל מהאלבום של השבוע שעבר, הפעם יש טיובים לרוב (למעשה של כל האלבום) אז תהנו (ואל תשכחו לסגור את הנגן שמספק את מוסיקת הרקע, בצד שמאל למעלה):




















3 תגובות:

Marajazz אמר/ה...

לפני כל עידן ה MP3, כל דיסק שהיה נכנס לנגן ה CD היה יוצא רק אחרי שנוגן מספר רב של פעמים, ואז היה חוזר לנגן לאלבום שלא נוגן זה זמן. הייתה דינמיקה ומחזוריות של דיסקים חדשים ויישנים. היום כשהכל (באמת הכל) נגיש כל כך, ואני כמעט שלא חוזר לאלבומים ישנים, וכמה נעים להיזכר בכזו פנינה. זכרון מההקשבה הראשונה לאלבום מתעוררת לחיים ופתאום מדיסק שאני לא זוכר מה יש בו חוזר להיות מוכר כל כך.
הקשבתי לכמה לחלקים מה youtube אתמול בשעות הליילה המאוחרות, ואז פשוט הורדתי לנגן ה MP3 והקשבתי, ואח"כ עוד פעם.

ג'ונס אסטטיקן, מלחין בחסד, אחראי לכתיבת אחד הקטעים האהובים עלי ביותר, A child is born, ובילי מיטצ'ל המעולה משתלבים נהדר כנשפנים באלבום הנהדר הזה.
אני תוהה כייצד זה בילי מיטצ'ל שהיה שותף במספר הקלטות נהדרות כל כך, נשאר אנונימי גם בקרב חובבי ג'אז ותיקים.
דרך אגב, האם יש קשר משפחתי לבלו מיטשל?

Unknown אמר/ה...

קטעים מעולים, אחד אחד!
תודה רבה.

אנונימי אמר/ה...

Yair,
Thanks for this recommendation. As you mentioned “it’s a rare jewel”. Not sure if because most people (myself included) don’t usually hear of Thad Jones or because it’s rare to find such a great album…or both (:
Anyway, thanks a lot.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin