דפים

יום שלישי, 4 באוגוסט 2009

Jerusalem Jazz Sessions


דיברנו על מבול ההופעות השוטף אותנו, והנה הוא נמשך, הפעם סדרה ירושלמית עם ראש צעיר ופתוח, בהפקתם של אוריאל קון ועדין וינר. התוכן המוסיקלי מצויין ומאד מאד מגוון (בין היתר יופיעו אסיף צחר, אבי אדריאן, יצחק ידיד, יונתן קרצ'מר, נדב הבר, אבי ליבוביץ' ועוד), האכסניה משגעת (חצר סרגיי בירושלים) והמחירים ברצפה (35 ש"ח ו 20 ש"ח לסטודנטים וגמלאים).

לאתר הסדרה והתכנייה המלאה.

הנה הראיון שערך אשר קשר עם המפיקים:

בדיוק לפני שנה, בתחילת אוגוסט 2008, סיכם אוריאל קון בן השלושים ושלוש, ארכיטקט במקצועו, עורך מוזיקלי, עורך ספרותי בהוצאת כרמל, ומפיק סדרות מוזיקה, את רשמיו השליליים למדי מסדרת הג'ז "ואנגארד", במועדון "דילה", לה היה אחראי, יחד עם נגן הסקסופון יונתן קרצ'מר. "אני מנצל הזדמנות טקסית זו, כדי לסגור מעגל באמצעות התרגום המהיר של אוסף מחשבות שהסתובבו בראשי לאורך הסדרה, וגרמו לי לעתים לאי שקט, זעם וצרבת קלה", כתב אז קון המתוסכל, " "בכניסה. כולם רוצים לאכול ולשתות. המוזיקה עוברת רק עם שלוק בירה. בפנים, אין סבלנות. אנשים זזים חסרי שקט בכיסאות, שולחים אס.אם.אסים, זזים, קמים באמצע היצירות, עוברים מול הנגנים ועולים אל הקומה השנייה כדי לקנות משהו, רוצים לעשות שתי פעולות במכה: להאזין ולדבר, להסתכל וללחוץ על כפתורים, לאכול ולחשוב. יוצאים החוצה כדי לדבר בסלולרי. מסתכלים אחד אל השני. צוחקים בלעג... כיום אני עומד ומפגין נגד העשייה של עצמי בהמתנה לזמנים ולפרויקטים טובים יותר".

רק שנה חלפה מקריאת היאוש הזו של קון ובשבוע הבא מתחילה סדרת מוזיקה חדשה בהפקתו ובהפקת עדין וינר, בן השלושים ואחת. "זה נורא קשה", מודה קון השבוע, "אני כל פעם מתייאש, אבל זה משהו שבוער בי".

- למה אתה עושה את זה?

- בגלל שאין את זה. אני בעצם מארגן הופעות שאין כיום בירושלים, והייתי מאוד רוצה להיות בהם. אני בעצם מארגן לעצמי את הבילוי האולטימטיבי שלי. לצערי למוזיקה הזו לא קיימות מסגרות בירושלים ומשום כך גם לא קיימת קהילה".

"התחלנו לעבוד על הסדרה לפני כחצי שנה", אומר וינר, מורה במקצועו, שמסיים לימודי הפקה ויזמות בבית הספר לקולנוע סם שפיגל ירושלים, ועובד כיום על סרט תיעודי על נגן הג'ז הירושלמי ז'אן קלוד ג'ונס. "המטרה הראשונית היא להמשיך את המסורת של סדרות מוזיקה כמו "הטבח השבדי" או ה"ואנגארד" שהתקיימה ב"דילה". משהו שמצד אחד ייתן במה לסגנונות עם חשיפה פחותה יותר כמו ג'ז חופשי ואוונגארד, אבל שיתקיים בלוקיישן אטרקטיבי". כשוינר מדבר על לוקיישן אטרקטיבי הוא מתכוון לחצר סרגיי הסמוכה למרש הרוסים, שם תתקיים השנה הסדרה.
סדרת המוזיקה "Jerusalem jazz sessions" תתקיים בשני סיבובים, כאשר ארבעה מופעים יערכו הקיץ החל משבוע הבא ושלושה יערכו בסתיו החל בשביעי באוקטובר. "היה לנו חשוב ליצור מגוון מוזיקלי גדול ככל האפשר", אומר קון, "וגם לתת הזדמנות לנגנים שלא יכולים להופיע באף מסגרת אחרת עם המוזיקה שלהם. רצינו לא להתבסס על הרכבים מוכנים, אלא ליצור הרכבים מקוריים ולא את אותם הרכבים שרואים תמיד במועדונים שונים. לכל מופע אגב בסדרה (מלבד בערב הראשון), יש גם מופע פותח".

הסדרה המאוד ידידותית למאזין, תפתח ביום רביעי בשבוע הבא, ערב ט"ו באב, בערב תזמורתי עם אבי לייבוביץ' והאורקסטרה. בשבוע שלאחר מכן יתארח במופע מבטיח במיוחד, נגן הסקסופון הנהדר נדב הבר במופע חדש ובהרכב חדש, בערב שיונק את השפעתו מהשורשים המלודיים של אפריקה. שבוע לאחר מכן ערב מאתגר מעט יותר עם שלישיית אסיף צחר. סדרת הקיץ תסתיים בערב ברזילאי עם "שורול'ה", מוזיקה ברזילאית עם אנסמבל השורו הישראלי.
בסתיו יתארחו בסדרה יצחק ידיד בהופעת סולו נדירה של יצירתו: "סוויטת תחנון", הפסנתרן אבי אדריאן עם שלישייתו במופע הנהדר: "מונק וניגונים". הסדרה תסתיים בערב אירופאי עם "קדימה קולקטיב" והמופע של הפסנתרן הדני קריסטר אירגן מולר עם נגן החליל דביר כץ ונגנית הקונטרבאס אורה בועזסון חורב.

"לא מדובר בגיג חד פעמי", מבטיח וינר, "והבהרנו לכל האמנים שאנחנו דורשים הכנה רצינית, שיתייחסו למופע ולא ינגנו סתם סנדרטים. אנו רוצים שיחשבו על שילוב בין סטנדרטים לחומרים מקומיים, עם דגש על יצירות מקוריות".

"התוכנית הראשונית היייתה בעצם לקיים פסטיבל ג'ז ירושלמי", מספר קון, "לא ויתרנו עדיין על הרעיון. הסדרה הזו היא הכנה לפסטיבל שנקווה שיתקיים בשנה הבאה".

"היה לנו חשוב להביא מוזיקאים ברמה גבוהה" אומר ויינר, "ובכל זאת לשמור על רמת מחירים נמוכה". ובאמת כרטיס למופע יעלה שלושים וחמישה שקלים בלבד. סטודנטים גימלאים וחברי וחברה להגנת הטבע ישלמו 20 שקלים בלבד.

קון מצטט את המוטו שלו מדבריו של אחד מטובי הסופרים של העשורים האחרונים, סזאר איירה: "האוואנגרד מופיע כאשר התרחשה התמקצעות של האמנים ונדרשת התחלה מחדש. כשהאמנות כבר הומצאה וכל מה שנותר היה הוא להמשיך וליצור יצירות, האוואנגרד בא להציע את ההזדמנות לבנות דרך חדשה מראשיתה."

גם קון וגם ויינר מבקשים להודות למרכז הקהילתי לב העיר, לעיריית ירושלים ולקרן לירושלים על עזרתם ותמיכתם בקיום הסדרה.

המופע הפותח את עונת הקיץ של"Jerusalem jazz sessions" , יתקיים מחרתיים, יום רביעי, 5.8.2009 ויופיעו בו אבי לייבוביץ' והאורקסטרה.

אין תגובות:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin