דפים

יום שישי, 28 באוגוסט 2009

Jazz Icons Among Us



נדמה שבשנים האחרונות יש פריחה בג'אז, המון חבר'ה צעירים ומוכשרים מנגנים ג'אז מתעניינים בג'אז, והתופעה הזו נראית גם בארץ אבל במקביל, ואולי דווקא בגלל כל אותם מוסיקאים צעירים, יש תחושה שהמונח ג'אז הפך להיות מאד גמיש, מאד נזיל והוא מכיל היום כל כך הרבה סגנונות שכבר לא נשמעים כמו שום דבר שיש לו קשר לג'אז של לואי ארמסטרונג או של צ'ארלי פארקר.
כל מיני עירובים וכל מיני שילובים שאמנם בבסיסם המוסיקה המאולתרת אבל אינם יושבים על סווינג, או אינם מנוגנים בכלים אקוסטיים, ואינם עונים לקריטריונים הקלאסיים של קטעי ג'אז מבחינת המבנה או המהלכים ההרמוניים.
כל זה מעלה את השאלה, האם זה ג'אז או בעצם – מה נחשב ג'אז ומה לא נחשב ג'אז?
זו אחת השאלות עליה מנסה לענות הסדרה בת ארבעת הפרקים Icons Among Us או בשמה העברי "על אגדות הג'אז בינינו". יוצרי הסדרה בחרו להציג את סיפורו של הג'אז המודרני, דרך עיניהם של יוצרים ותיקים וצעירים שמייצגים כל מיני זרמים, סגנונות ורעיונות, חלקם מסורתיים חלקם מהפכניים. בין היתר מתראיינים בסדרה מוסיקאים ותיקים כדוגמת Wayne Shorter ו Herbie Hancock, Wynton Marsalis, Terrance Blanchard, Joe Lovanno, Dave Holland ולצדם מוסיקאים צעירים יותר כמו Brian Blade, Mathew Shipp, Greg Osby, Russell Gunn, Ravi Coltrane, Dave Douglas, Chris Potter, Esperanza Spaulding וגם אבישי כהן וענת כהן. הם מדברים על המוסיקה שלהם, על האופן בו הם רואים את הג'אז ובכך מאפשרים הצצה לאחד הדיונים הטעונים ביותר בג'אז, דיון שמתעורר מחדש אחת לכמה עשורים שעניינו "הגדרת המושג ג'אז" והאם המוסיקאים החדשים אינם הורסים אותו כשהם לוקחים כל מיני כיוונים שונים ומשונים.
הדיון הזה, כידוע, ותיק מאד. כך היה בשנות הארבעים כשצ'ארלי פארקר וחבורתו הביאו את בשורת הביבופ וכך היה גם בסוף שנות השישים כאשר הפיוז'ן שטף את עולם הג'אז מצד אחד והג'אז החופשי מצד שני וכך גם היום כאשר הגלובליזציה והמודרניזציה הביאו איתם עירוב של סגנונות מוסיקליים מכל קצות העולם ומכל מיני תרבויות, סגנונות שמנסים להתקיים תחת הגדרת הג'אז שנדמה שקצת צרה מלהכיל אותם.
זהו כמובן רק אחד הנושאים שהסדרה הזו עוסקת בהם, לצד נושאים מרתקים כמו מושג הלהקה והיחסים המיוחדים והמורכבים הנרקמים בין חבורה של מוסיקאים מקצועיים המנגנים ביחד מדי לילה מוסיקה מאולתרת, יש בסדרה שיחות על מהות האלתור, על יצירתיות, על האופן שבו התהפתח הג'אז, על האופן בו מועבר הידע מדור לדור ועוד הרבה נושאים חשובים ומעניינים.
ניתן לצפות בארבעת פרקי הסדרה במלואם, בליווי תרגום לעברית, באתר של יס-דוקו. מומלץ מאד.

2 תגובות:

Jonathan אמר/ה...

סדרה ממש מעולה!
התחלתי לראות אותה עכשיו בוואלה אחרי שתקופה ארוכה חיפשתי אותה.
באופן ממש מעניין, ווינטון מארסליס אמר שם משהו שממש גרם לי לחשוב.
בדרך כלל אני לא מחסידיו, מאוד מעריך מה שהוא עושה ואני חושב שהוא מוסיקאי מדהים, אך אנשים מנצלים מה שהוא אומר לרעה (לא הוא אישית בעיני). אבל הוא אמר- אם אנשים כל כך מתרחקים מהמסורת הזו, למה זה עוד ג'אז?. וזה הזכיר לי דבר דומה ששמעתי את עומר אביטל אומר- הוא אמר לי שהוא כל כך התרחק מג'אז והעמיס על המסורת הזו כל כך הרבה דברים אחרים, שהוא כבר לא רואה במוסיקה שלו כג'אז של ממש.
זו נקודה מעניינת לגבי מוסכמות אסטטיות וסגנונות בעיני.
סתם גרם לי לחשוב...

שמוליק אמר/ה...

מישהו הביא לי גזיר עיתון עם המלצה על הבלוג הזה, לקח זמן, שמרתי את העיתון, אבל בסוף הגעתי אליו, ואני נהנה.
חלק מהקישורים שהובאו פה ושם, ובמיוחד מהתכנית הזו שהזכרת כאן, ועכשיו סיימתי לראות את כל חלקיה. הרבה דברים מעניינים, פילוסופיה של ג'אז ונקודות למחשבה.
http://yes.walla.co.il/?w=2/8655

תודה.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin