דפים

יום שישי, 28 במרץ 2008

Strata-East Rocords


הלייבל Strata-East הוקם בשנת 1971 על ידי החצוצרן Charles Tolliver והפסנתרן Stanley Cowell לאחר שהללו ביקשו להוציא לאור הקלטה של ההרכב המשותף שלהם (Music Inc & Big Band). מכיוון שחברות התקליטים לא ממש עמדו בתור כדי להוציא את החומר של ההרכב החליטו Cowell ו Tolliver להדפיס ולהפיץ את התקליט בעצמם, תחת חזות חיצונית של חברת תקליטים. הם לקחו את העניין מאד ברצינות והשקיעו בהדפסה איכותית ובעטיפה – הכל כדי שיראה כאילו מדובר בחברת תקליטים אמיתית ורצינית...

השם Strata-East הגיע כשחיפשו השניים שם ל"חברת התקליטים" שלהם ומאחר של- Stanley Cowell היו חברים בדטרויט שהיה להם לייבל עצמאי בשם Strata שכבר החל לבסס את עצמו הם החליטו לקרוא לעצמם Strata-East.

בהמשך הגיע Clifford Jordan שהיה לו הרבה חומר משלו אבל הוא לא היה בטוח האם להוציאו לאור. Jordan, שראה ש Cowell ו Tolliver לוקחים את עניין חברת התקליטים שלהם מאד ברצינות החליט להוציא את המוסיקה שלו אצלהם. כך בעצם הפכה החברה הקטנה לחברת תקליטים אמיתית שאמנים רבים ביקשו לעבוד עמה (ביניהם Billy Harper, Cecil Payne, Pharaoh Sanders, Cecil McBee, Sonny Fortune וגם הרכבים ואמנים רבים פחות ידועים אך מעניינים לא פחות. בנוסף גם Cowll ו Tolliver תרמו את חלקם והקליטו הרבה אלבומים מצויינים שיצאו בלייבל שלהם).

עם הזמן הפכה Strata-East בית חם לאמנים שחורים (הנושא הגזעי היה תמיד ברקע) שאפשר להם להקליט ללא מגבלות אומנותיות. התוצאה היתה לייבל שמצליח לייצג את המוסיקה השחורה באותה התקופה באופן ייחודי, מעניין ומרתק. הבסיס היה ג'אז אבל לאט לאט הכיוון הלך והתרחב וכלל גם מוסיקה שחורה שחורגת מהגבולות המקובלים של הג'אז, לעיתים לכיוון החופשי יותר ולעיתים לכיוון המסחרי יותר, אבל תמיד מאד יצירתי ומוקלט היטב.

במהלך השנים הודפס חלק (קטן מדי) מהקטלוג של Strata-East גם על דיסקים (בהוצאת Charly או Mosaic, למשל) אבל עדיין, באופן כללי, מדובר במוסיקה שקשה מאד להשיגה והיא נותרה, למרבה הצער, נחלתם של מעטים.

הסיבה שאני מספר לכם את כל זה היא משום שלפני מספר ימים הוקם אתר המעריצים של Strata-East והוא הולך וגדל מיום ליום. מי שמכיר בוודאי לא צריך את ההמלצה שלי, ולמי שלא מכיר – חובה !

תגובה 1:

Barak אמר/ה...

תיקון קטן, יאיר:
סטרטה איסט נוסד כלליבל של טוליבר וקאוול. אח"כ התווספו ללייבל הזה הקלטות שהקליטו בעצמם אומנים שונים. לקליף ג'ורדן, לעומת זאת, היה לייבל פרטי בשם Frontier אותו הוא "הכניס" תחת כנפי סטרטה איסט.

זו הסיבה, אגב, שעד היום הלייבל הזה יצא בסדרה כ"כ לא מסודרת בדיסקים. נושא זכויות היוצרים בלייבל הזה הוא מאוד מורכב: לטוליבר ולקאוול זכויות היוצרים רק של ההקלטות שלהן - הסטרטה איסט המקוריות. לכל אומן אחר - זכויות היוצרים שלו. לקליפורד ג'ורדן זכויות היוצרים של כל הקלטות פרונטיר, ובכלל זה כל האלבומים שיצאו בסטרטה איסט שנקראו "סדרת דולפי" (האלבומים עם העטיפה בת מס' תמונות קטנות בשחור לבן) - חוץ מ Izipho Zam של פרעה, אותו הוא מכר לאריסטה (שגם אלבומיה ממעטים לצאת בפורמט דיסקים מסיבות אחרות של זכויות יוצרים

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin